SSS (sıkça sorulan sorular)

0) Türkçe yazmak hakkında

İnsanlar rahat okusun diye yazdığıma çok dikkat ediyorum, yazıların kontrolü için bazen saatlerimi harcıyorum. Böyle olunca, okuyucuların sordukları sorularda biraz daha özenli olmalarını bekliyorum. Dolayısıyla, artık Türkçe dilbilgisi kurallarına göre sorulmamış sorulara ya yanıt vermiyorum ya da soruları yazan arkadaşları uyarıyorum.
Yazım hatası yapılabilir, o kısmını anlarım ama 8-9 satırlık bir paragrafta büyük-küçük harf ya da noktalama imlerini kullanmıyorsan, ben bunu karşındakine saygısızlık olarak algılarım.
“Doğru” yazmak bir beceri değil zorunluluk. Herşeyi bilmek, Oğuz Türkçesiyle konuşmak zorunda değiliz. İstediğim sadece biraz daha özen. Bir nokta, iki virgül, üç büyük harf gündelik hayatınızı etkilemez 🙂
Anlayışınız için teşekkürler.

Not: Öz dili Türkçe olmayan insanlar da bu siteyi okuyor. Eğer yorumlarının başında bunu belirtirlerse sıkıntı olmaz, yani eğer Türkçe’yi sonradan öğrendiyseniz dört dörtlük Türkçe yazmanıza gerek yok.

1) Neden Pentax incelemiyorsun? Pentax’a düşman mısın?

K10D’den sonra hiç Pentax ekipmanım olmadı, dolayısıyla elimde olmayan aleti de incelemem zor. Sevmediğimden değil, gerek duymadığımdan Pentax almadım. 5DMarkII ve D700 sayesinde elimde çok fazla Canon ve Nikon objektif var. Aynasız tarafında da NEX ve m4/3 objektifleri çoğunlukta. Böyle olunca, Pentax’a yer kalmıyor ne yazık ki. Abime k100D Super önermiştim zamanında, yıllarca kullandı ve çok memnundu. Ayrıca elimde hala M 50mm f1.7 var. Sizde Pentax varsa ve memnunsanız sorun yok.

2) Neden Sony A3xxx, A 5xxx incelemiyorsun? A99 kötü mü yani, neden taraf tutuyorsun?

1. sorudaki yanıtın benzeri. İncelemek için önce satın almam lazım ve DSLR tarafında Canikon yetiyor.

3) Samsung NX serisini neden incelemiyorsun? Halbuki çok süper…

Bakınız: 1. ve 2. soruların yanıtları. Samsung NX cidden iyi bir seri. Objektif sayısı az ama hepsi belli bir kalitenin üzerinde. Gövdeler de iyi. Ama NEX ve m4/3 varken… Ha, biri ödünç verse bayıla bayıla karıştırırım.

4) Fuji X serisi süper ama nedense hiç bahsetmiyorsun. Taraf mı tutuyorsun yoksa?

1, 2 ve 3. soruların yanıtlarından birşey anlamadıysan… Yalnız Fuji ile ek birşey söylemem lazım. “Fuji’nin kendine has renkleri” denen şeyi sevmiyorum. Yani Fuji’nin renkleri bir şekilde bana doğru gelmiyor. Beğenmiyorum işte. Son ACR sürümüne kadar adam gibi RAW desteği de yoktu, dolayısıyla “RAW çek renkleri düzelt” gibi birşey de çok mümkün değildi.

Ortadoğu ve Balkanlar’ın en uzun Fuji X incelemesini artık bu sitede bulabilirsiniz 🙂

5) Peki hangi makineyi alalım? Yüksek ISO’su nasıl? Canon mu Nikon mu? Böyle arkası bulanık falan nasıl oluyor?

Bu sitedeki ve solda “Tavsiye edilen siteler” kutusundaki sitelerdeki yazıları okumanız lazım. Bu sorular kısa ama yanıtları uzun…

6) Çok uzun yazıyorsun, okunmuyor. Hemen sonuca geçsene?

Hemen sonuca geçiyorum: Öyle birşey olmayacak 🙂

Okumak iyidir, güzeldir. Okumazsan.. Olmaz işte. İlla “Eğitim şart” mı demem lazım? Okumazsan CNN Turk’ün penguen belgeselleri, TRT’nin haberleri, Acun yarışmaları ya da sabahları verilen kadın/evlenme programları sana yeter:

– Ay ben elektrik alamadım… Böyle duygusal elektrik falan… Hem üzerime ev yapacan mı? Sigortan var mı?

7) Ben zamanında çok okudum, şimdi iş yoğun okumaya zamanım yok

Yazıcıdan çıktı alıp fırsat buldukça okumak bir çözüm. Ya da hergün 1 parça okuyup ertesi günler devam etmek de bir çözüm. Ben hala uzun incelemeleri böyle okuyorum. Ayrıca, ben yazmaya zaman bulabiliyorsam sen de okumaya bulabilirsin 🙂

8) Çok siyaset yapıyorsun, beni rahatsız ediyor. Halbuki fotoğraf sitesinde fotoğraftan bahset sadece…

Herşeyden önce bu site “fotoğraf” sitesi değil. Sadece bu konuya ayrılmış siteler var, rahatsız oluyorsanız oralara bakın. Siyaset dediğin şey hayattan bağımsız olamaz. Din de öyle, spor da. “Siyaset yapacaksan meclise git” veya “burası yeri değil” gibi ortaçağdan kalma fikirlere karşıyım. Nasıl “Burası yeri değil git bir takıma gir oyna!” diyerek futbol tartışması engellenmiyorsa ya da “din konuşma kardeşim konuşacaksan camiye git” demiyorsan, siyaset de her yerde yapılır. Bunları günlük sohbet konularından çıkarırsan konuşacak ne kalacak? Hepimiz Acun kafalı mı olalım (bak gördün mü gene yaptım)? Yazıları sohbet biçiminde yazıyorum, gündelik sohbette siyaset varsa benim yazılarımda da var. Ama asıl önemli olan şeyi kaçırıyorsun: İlim Çin’de bile olsa alınız. Benim siyasi görüşüm seni rahatsız etse bile beğendiğin kısımlara geç olsun bitsin. İktidarı eleştirmem fotoğrafla ilgili bilgilerin değerini azaltmıyor. Kaldı ki 10,000 sözcüklük yazıda 10 sözcük seni rahatsız etmesin, “hadi len ordan” de geç git 🙂

Siyaset denen zımbırtı seni beni etkiliyorsa elin danasına bırakılmayacak kadar değerli birşeydir diye düşünüyorum.

Meclise gidemiyorsam yazarım, yazamıyorsam konuşurum, konuşturmazlarsa düşünürüm. Bunlardan hiçbirini yapamazsam, yaşamanın ne anlamı var? Öyle değil mi ya böcük kardeş?

73 comments for “SSS (sıkça sorulan sorular)

  1. Nihat ERKAN
    2013-07-15 at 3:19 pm

    Değerli arkadaşım,doğru bildiğin şekilde devam et.Her nekadar dandik bir makinemde olsa senin bilgilerini okumaya devam edeceğim.Bu daha başlangıç…….öğrenmeye devam.!

  2. mert
    2013-08-26 at 8:55 am

    Anasayfa yapmak lazım bu siteyi

    • Caner Özdemir
      2015-11-08 at 4:52 pm

      Halen yapmadınız mı? 🙂 Yeri gelmişken söyleyeyim istedim. Fotoğrafla ilgili bir çok yazı, makale okudum, profesörlerin, doçentlerin videolarını izledim fakat hiçbiri sizinki kadar açık ve akıcı değildiler, paylaşımlarınız için teşekkürler. 🙂

  3. Kemal
    2013-10-02 at 1:38 pm

    Hocam yazılarınız büyük bir dikkat ve zevkle okuyorum.Gerçekten bu sektörde Uzman kategorisine koyabileceğim tek insansınız.yazılarınızın devamını merakla beklemekteyim.Saygılarımla …

  4. hasan
    2013-12-06 at 6:53 am

    Oncelikle merhaba. Yazilarinizi buyuk beyeni ile okuyorum. İki bucuk yildit canon60d kullanicisiyim. Bir cok resim cekdim. Egitim aldim. Bir cok yazi okudum. Simdi canonumu sattim. 6d ye gecmek istiyordum ki, ihtiyaclarimi yazdim, bana uyan ff degil bir orta seviyye canon70d oldugunu gordum. Simdi bana bir konuda yardimci olursaniz sevinirm. Canon 70d + 18-200 (bu lensi 2 sene kullandim. Cok memnunum) ekipmani alacam. Ama bir de 24-105 lens hic denemedim. 70d ile uyumu nasil, kalite etkisi olurmu? 18-200 mu alsam yoksa 24-105 mi…? Detayli bilgi vere bilirseniz ve mail adersime gondere bilirseniz memnun kalirim. Bakuden sevgilerle.

    • ozturer
      2013-12-06 at 7:20 am

      24-105mm daha iyi elbette. Ama ben 70D için onlar yerine 18-135mm IS STM tavsiye ederim. Çok iyi bir objektif bu 18-135mm IS STM.

  5. Mesut Harmancı
    2014-01-24 at 12:37 am

    (önceden uyarmak için,baştan yazıyorum;maalesef imla kuralları ile aram yok,bu yüzden imla kurallarına uymadan yazacagım)..

    öncelikle merhabalar,yazılarınız oldukça keyifli ve ögretici,dolayısı ile içerigindeki siyasi taşlamalar çekilebilir düzeyde,hem bizim milletin %50side göbegini kaşıyan adam pozisyonunda(hülogggg insanı diyebiliriz kısaca(hak edene yorum yaparken,haddimi aşmaya bayılırım)).neyise siyasete çok girmeden size yazılarınız vesilesi ile destek vereyim veçhilesi ile yazmak istedim..

    selamlar..

    hamiş:eski sitede,yada blogda,yada o ne ise onda sanki daha fazla yazınız vardı…yada banamı öyle geliyordu…

    • ozturer
      2014-01-24 at 8:18 am

      Son birkaç aydır işler yoğun. Önümüzdeki 2-3 ayda yazılar çoğalacak diye umut ediyorum.

  6. Mesut Harmancı
    2014-01-24 at 12:55 am

    pardon..
    eski sitedeki yazıları,eski site formatı ile buldum(bu siteden aktarılarak gittim,yahu skati benden daha kolay ışınlanıyordur herhal).emek verirsen bulursun şiarının dogru oldugunu bir kez daha yaşayarak ögrenmiş oldum.sagolunuz..

  7. 2014-01-28 at 2:39 pm

    Özellikle 8. soruya verilen cevabı çok beğendim …

  8. 2014-02-02 at 2:31 am

    Üstad selamlar.

    İlginç gelecek belki ama, fotoğrafçılık değil, fotoğraf makineleri ve fotoğraf teknolojileri hobim gibi. Kendimi kağıt üstü fotoğrafçısı olarak nitelesem yeridir. Herhalde, bundan 10 yıl önce 15. yaş doğumgünü hediyesi olarak verilen analog zenit’le başlayan bir merak. Güncel teknolojileri, spesifik karşılaştırmaları zevkle okuyorum. Bu işi fiiliyata döküp işin asıl kısmı olan fotoğraf çekimlerine henüz başlayacağım. Öncelikle, bu kurcalamalar arasında rastladığım bu güzel ve yoğun emek gerektiren inceleme/yazılamalar için müteşekkirim. İnternet ortamının bilgi kirliliğinde, zevkle yazılmış, yüksek bilgi gerektiren teknik ve rasyonel incelemeleri objektif bir ağızdan okumak keyif verici. Uzun zamandır yazılarını/zı okuyordum, bir teşekkür etmenin vakti geldi artık diye düşündüm.

    Bu aralarda bir fotoğraf makinesi almayı düşünüyorum. Hangi fotoğraf makinesi? ile ilgili doyurucu yazılarınız var. Bir çoğunu da okudum. Biraz da, hazırladığınız şu f/p tablosuna göre eledim/seçtim. http://halkboyleistiyor.com/wp/wp-content/uploads/2013/08/fiyat3.jpg kendime 2000TL bütçe ayırdım. Nihayetinde Sony SLT – A57’ye karar kıldım sanırım.( 🙂 ) Sizde tavsiye etmişsiniz. (Portre fotoğrafları daha sık çekeceğimi düşünüyorum. Ayrıca flaş çekimlerini de pek sevmiyorum.) Sony A57′ yönelten esas faktörler, makinenin oldukça seri olması, tekil piksel boyutunun (yanılıyorsam düzeltiniz sizinde yazılarınızı okudum, benim çıkarımım büyük pixel boyutunun fotoğraf kalitesinde hissedilir bir fark yarattığı yönünde) 2000TL barajında en yüksek olması ve önemli sebebi ise, şu dpreview’in incelemesinde geçen şu grafik http://2.static.img-dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a57/images/vfcomp.jpg?v=2728 ( http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a57/4 ) Bu verdiğim son örneği ben mi yanlış yorumluyorum acaba? Sony a57’nin Full Frame’e yakın (neredeyse Canon EOS 1D X.) bir cihaz olduğundan mı bahsedilmiş, yoksa benim anlamadığım başka bir şey mi acaba? Sizin a57 incelemenizi aradım mamafih bulamadım. Siz ne dersiniz acaba? a57′ ya da başka bir cihaz tavsiyeniz var mı?

    Sevgiler, saygılar.

    • ozturer
      2014-02-02 at 4:27 am

      Teşekkürler 🙂
      O grafikte bakaç boyutunu gösteriyor. Elektronik bakaçlar artık optik bakaçlardan daha büyük görüntü veriyorlar. A57’deki elektronik bakaç da bayağı büyük.
      A57 içine sindiyse almanda sıkıntı yok. Bayağı iyi bir alet. Portre için ucuzundan bir Sony 50mm f1.8 alırsın.

  9. Hasan ismayil
    2014-02-27 at 12:30 pm

    Merhaba Usta.

    Ben d7100 aldim… 18-105mm kit lensle birlikde.. bundan once Canon 60D kullaniyordum. Canon sarji gunlerce giderken, bekleme modunda, nikon hic resim cekmesem bile 2 gunde hemen bosaliyor. Resim cekmeye kalksam bir gun bile dayanmiyor… Kamerada ve ya bataryada bir sorun olurmu? problem ne ola bilir? yardimci olursaniz sevinirim.. tesekkurler..

    • ozturer
      2014-02-27 at 1:50 pm

      Bir sıkıntı olduğu kesin ama ne olduğunu bilemedim şimdi.

  10. Güven Sağdıç
    2014-02-28 at 11:57 am

    Merhabalar,

    Bir yıldır Nex-6 16-50 lens kullanıyorum. Çok memnunum.
    Aynasızların dslr makineler karşısındaki en büyük handikapı düşük AF ve takip AF hızları idi.
    Sony A6000 sahip olduğu özelliklerle (AF hızı) oyunu değiştirecek gibi geldi bana.
    A7r ve A6000’nin AF özelliklerinin birleştiğini düşününce Canikon için alarm zilleri çalabilir.
    Bu konuda sizin yorumlarınızı da önemsiyorum.

    • ozturer
      2014-03-01 at 7:22 am

      A6000’nin odaklaması için Sony “en aynasız APSC” diyor ama bir çıksın da görelim.
      NEX6’dan memnunsan diğerlerine pek bakma, çektiğin fotoğraflara bak bence 🙂

  11. Muhittin
    2014-04-12 at 11:24 pm

    Dostum yazılarını blog sayfasından beri takip ediyorum, günlük halk dilindeki yazıların bence tdk sözlüğüne sıkışmış diğer incelemelerden daha güzel 🙂

    • ATEŞ ÖZKURT
      2014-07-14 at 3:32 pm

      Ozturer Bey merhabalar nasılsınız ? Sitenizi ve görüşlerinizi beğenerek takip ediyoruz. Ben Antalya’da fotoğrafçılıkla ilgileniyorum, eğer zamanınız olurda kendi yaptığımız internet sitesi (www.atesphotography.com) ve fotoğraflarla ilgili eleştiri ve görüşlerinizi yazarsanız benim için çok faydalı olur. İyi çalışmalar kolay gelsin.

      • ozturer
        2014-07-15 at 8:04 am

        Siteye girebilmek için bir bulmaca çözmek gerekiyor 🙂 Nereye tıklanması gerektiğini daha belirgin göstermen lazım bence 🙂

  12. Sebahattin Demir
    2014-07-25 at 8:17 am

    Üstadım,

    Hakkınızda yazılanların tamamına katılıyorum. Tek kelimeyle özetleyeyim; “harikasın”.

    Yardımına ihtiyacım var. Nikon D800 makinemle evde kendi çapımda küçük bir stüdyo kurdum. Stüdyo dediğim de 10m2 bir oda işte. SB900, SB910 ve Meike MK910 flaşlarm, soft box, şemsiye vs var. Bunları Pocketwizard Mini TT1 ve FlexTT5 lerle kullanıyorum. Işığı kullanmayı öğrenmeye çalışıyorum. Çünkü henüz bilmiyorum. Bazen (tesadüfen) çok güzel kombinasyonlar buluyorum, ama bazen.

    Bana bu konuda yardımcı olacak bir site, kitap vs bakıyorum. Yani, çekilen fotoyu ve bunun hangi araçlarla ve hangi ayarlarda (hem makinenin hem de flaşların ayarları), hangi açılarda çekilmiş olduğunu gösteren bir içerik arıyorum. Ve hatta bunları neden böyle kullandığını da belirtse kaymaklı ekmek kadayıfı 🙂

    Bir önerin var mı?

    Kolay gelsin.

    • ozturer
      2014-07-27 at 10:50 am

      Nikonturk.com sitesine üye olup bir konu açın bence. Orada Mehmet Köse ışıklandırma konularında iyi. Bir-iki ışıklandırmadan iyi anlayan arkadaş da var, onlar da yardım ederler.

  13. Vahap Gülen
    2014-08-20 at 1:16 pm

    iyi günler
    fujifilm x-A1 kullanıyorum ve fuji ile ilgili yazılarınızı okudum, çok teşekkürler yazmaya devam edin.
    Fotoğrafla ilgili teknik yazılar oldukça fazla sizin gibi yazan az.
    Yeni yazılarınızı sabırsızlıkla bekliyorum.

    • ozturer
      2014-08-20 at 3:04 pm

      Teşekkürler Vahap 🙂 Bakalım, 1 haftaya kalmaz yeni bir yazı yayınlıyorum. 4 aynasız makineyi yanyana koyup karşılaştırma yazıyorum. İnşallah 1 haftaya biter.

  14. Haluk Turan
    2014-10-05 at 10:33 am

    Yüksek pikselli fotoğraflara düşük pikselli ekranlarda bakıyor ve işliyoruz.Gerekli ve yeterli bilgisayar donanımı ne olmalıdır?

    • ozturer
      2014-10-05 at 3:13 pm

      En az 8GB RAM, en az Core i5 işlemci yeterli. Monitör tarafında bütçeye bağlı olarak değişir. Bütçenin elverdiği en pahalı IPS monitör ideal çözüm olur. Bütçeni bilemediğimden bu kadarıyla idare et 🙂

  15. Haluk Bütüner
    2015-01-03 at 8:02 pm

    Ertan Bey, sitenizden çok faydalanıyorum, yazılarınızı da zevkle takip ediyorum, arkadaşlara da tavsiye ediyorum. Hatta sakınca görmeyeceğinize inanıp hoşgörünüze sığınarak yazılarınızdan bazı pasajları isminizle beraber facebook’ta “Fotoğrafa Dair Notlar” adlı sayfamda paylaştım bile. Beğenmeyen beğenmesin, yazılarınız çok faydalı; siz aynen devam edin. Ayrıca Türkçe hassasiyetinize de bir edebiyat öğretmeni olarak teşekkür ediyorum. İyi çalışmalar.

    • ozturer
      2015-01-10 at 9:57 am

      Teşekkürler Haluk Bey 🙂

    • ozturer
      2015-01-10 at 10:05 am

      Haluk Bey Facebook’taki grubunuza baktım ve çok beğendim.

  16. Şirzat Temiz
    2015-04-28 at 10:09 pm

    Yeni tanıştım. Çok beğendim. Devamlı geleceğim.
    Selamlar.

  17. Çetin Çelik
    2015-05-02 at 5:09 pm

    Yeni yeni okumaya basladim yazilarinizi fotograf çekmeye ilgi duymamla fotograf terimlerini, nasil daha iyi fotograf çekilir ogrenmeye calisirken sizin sizenizi buldum .Yazilariniz benim icin tam bir bilgi deposu hele şu ara sicaklara bayılıyorum her konuda cok iyi yetistirmissiniz kendinizi kolay gelsin iyi çalışmalar.

  18. Sebahattin Demir
    2015-07-08 at 1:54 pm

    Ertan bey,

    Uygun bir zamanınızda cevaplamanız ümidiyle bir konu hakkında danışmak istiyorum.

    D800 gövdeye sahibim. Sizin bu makine için yazdıklarınızı defalarca müthiş bir keyifle hatmetmiş bir takipçinizim.
    Şu ISO konusunu bir türlü çözemedim. Yanlış anlaşılmasın ISO nedir, ne zaman ne işe yarar aşağı yukarı bilirim, boş değilim. Ama özellikle lensler hakkında videolar izlerken aklıma birçok soru takılıyor ISO konusunda.

    Youtube’ta https://www.youtube.com/watch?v=_yDk9trfHBk linkindeki bu videoyu örnek alırsak; benimde sahip olduğum lenslerden biri olan 50mm f/1.4 G ile çekilmiş birçok fotoğraf örneği var videoda. Bunlardaki ISO değerleri genellikle 100’ün üzerinde. Enstantane yetmiyor desem öyle değil, 1/1000 enstantanede bile bazen 800 ISO değeri var. Halbuki o sahne 1/125sn enstantane ile ve ISO 100 ile pekala çekilebilirdi.

    ISO için hep “aman mecbur kalmadıkça 100’ü geçme” denir. Peki bu videodaki değerler ne için hep 100’ün üstündeler?

    ISO’nun ne zaman, hangi koşullarda ve neden arttırılması gerektiğini en detaylı ve benim anlayacağım şekilde nasıl bulurum?

    Yardımlarınız için peşin teşekkürlerimle.
    Saygılar.

    • ErtOzt
      2015-07-08 at 7:38 pm

      ISO kullanımı ile ilgili belli bir kural yok. Evet ISO100 size en iyi imaj kalitesini sunacaktır ama hareketi dondurmak için iyi ışıkta bile yüksek ISO kullanabilirsiniz. Hatta bazı fotoğrafçılar sürekli perde hızını veya ISO’yu kontrol etmemek için ISO’yu otomatiğe alıyorlar.
      Burada önemli bir konu var: Eüer ışık iyiyse, ISO800’de bile çok iyi imaj kalitesi alırsınız, özellikle D800’le.
      Eğer zaman varsa, perde hızı sıkıntısı yoksa, ISO’yu gereksiz yere yüksek kullanmak doğru değil tabi.
      Ben şunu düşünüyorum her zaman: Önce kadraj ve konu, sonra perde hızı ve diyafram, sonra ISO.

      • Sebahattin Demir
        2015-07-17 at 3:24 pm

        Ertan bey,

        D800 makinemde ISO’yu otomatiğe ayarladım.
        Maximum ISO > 1600 yaptım.
        Minumum perde hızı > Kullandığım lense göre ayarlıyorum. 70-200mm için 200 yapıyorum (VR açık)

        Çok mecbur kalmadıkça zamanım varsa M modunda çekimler yapıyorum. Böylece diyafram ve perde hızını ayarlamak bana kalıyor, istediğim bu zaten. ISO’yu makinem maksimum 1600 olacak şekilde kendisi belirliyor.

        Eğer insan çekeceksem açık havada bile SB910 flaşım makinemde takılı ve TTL-BL ayarlı. Akşamüzeri ya da hava kapalıysa Minumum ISO’yu 200 yapıyorum.

        Bu ayarlarla birçok deneme yaptım. Daha öncekilerden daha başarılı olduğumu farkettim. Kimbilir belki de daha önce çok daha acemiydim, bilmiyorum. İlk fotomu 500px sitesine (https://500px.com/photo/115066675/child-by-sebahattin-demir?from=user_library) yükledim. İyi olarak gördüklerimi yüklemeye devam edeceğim.

        Yorumlarınız varsa öğrenmeyi çok isterim.

        Saygılar.

        • ErtOzt
          2015-07-18 at 7:52 am

          Bu ayarlarla kötü fotoğraf çekmek sadece sizin suçunuz olur zaten 🙂

  19. Sebahattin Demir
    2015-09-06 at 11:14 am

    Ertan bey merhaba,

    Bugün galiba tembel günümdeyim. Kafama takılan birkaç soru var, bunları netten araştırdığımda çelişkil yorumlara rastlıyorum. Dahadetaylı nereden nasıl bulurum, bulduklarım ne kadar doğru emin olamadığımdan, en güvendiğim kişiye yazıyorum şu an.

    Bende D800 gövde, 70-200mm f/2.8 lens ve TC 20E III 2x telekonvertör var. Bazen bu seti kullanmam gerekiyor. Doğal olarak en açık diyafram f/5.6 oluyor.

    Sorularım:
    1. Bu set ile makinemin AutoFocus yapmasını istiyorum. Kaç diyaframa kadar sorunsuz AF yapabiliyor?
    2. Işık saçılması gibi durumlar kaç diyaframda başlar?
    3. Böyle bir set hangi koşullarda ideal davranır (Ortam ışığı, enstantane hızı, diyafram)?
    4. Böyle bir seti (TC ile) hangi durumlarda kullanmamak kullanmaktan iyi sonuç verecektir?
    5. Bu seti kullanırken ilave önerileriniz, dikkat edilecek husus var mıdır?

    İlgi ve yardımlar için peşin teşekkürlerimle.

    • ErtOzt
      2015-09-07 at 8:46 am

      1) D800’de orta nokta f8’e kadar (maksimum açıklık) otomatik odaklama yapabiliyor. Sizin 70-200mm ve 2.0x’te diyafram f5.6 olduğu için sıkıntı olmaz.
      2) D800’de ben f5.6’da bile gördüm ama %100 bakarsanız. Eğer lensin optiği f8’de en iyi hale geliyorsa ben f8’e inerdim ve ışık saçılmasını göz ardı ederdim.
      3) Abi ne bileyim ben 🙂 Tahminimce diyaframı f8-11 yapman lazım o setle en iyi optik performans için. 2.0x adaptörlerden alacağınız sonuç süper olmuyor ne yazık ki. Perde hızı olarak da D800’de hep önerdiğim şey: VR varsa 1/2 x odak mesafesi, VR yoksa 100mm’ye kadar 1.5 x odak mesafesi, 100mm’nin üzerinde 2 x odak mesafesi. Mesela 105mm f.8VR micro lenste 1/50’nin altına inmezdim ben, ama 1/20’de bile bazen iyi sonuç alınabiliyor orası ayrı. Garanti olsun diye 1/50 dedim. 135mm f2.0 CD’de VR olmadığı için 1/200’ün altına kesinlikle inmezdim, tercihim 1/250 olurdu. Eğer 36MP değil de mesela 16MP kullanacaksanız bu değerleri biraz daha gevşetebilirsiniz çünkü azalan pikseller el titremesini biraz gizleyecek.
      4) Ben olsam 2.0x yerine 1.4x kullanırdım, o zaman en açık diyaframı kullanabilirsiniz. Sadece ve sadece 400mm’ye ihtiyacınız varsa 2.0x’i kullanın derim.
      5) Bu lensi 2.0x ile kullanacaksanız kesinlikle aleti gövdeden tutmayın, yani “sadece” gövdeden tutmayın. Tek elle taşıyacaksanız lensten taşıyın seti. Bunun dışında f8’den aşağı inmeyin derim (mecbur değilseniz). ISO1600lere çıkmak gerekiyorsa f5.6’ya inerdim tabi.
      Benden başka güvenecek insanlar da var internet aleminde ama teşekkürler 🙂
      4)

      • ErtOzt
        2015-09-13 at 6:36 pm

        Hallettim 🙂

  20. Sebahattin Demir
    2015-09-28 at 12:33 pm

    Ertan bey merhaba,

    Sahip olduğum Nikon D800 gövde ve 5 adet Nano serisi f/2.8 lenslerimle değişik ortamlarda, değişik fotoğraf denemeleri yapıyorum. Makineyi ilk aldığım zamanlarda aynı donanımla çektiğim fotoğraflar daha net gibi geliyor. Üstelik bundan 1,5 yıl öncesinde, şimdikine nazaran çok acemiydim. Lens kalibrasyonu konusunda birçok doküman okudum nette. Herbiri birbirinden faklı şeyler yazmış.

    Sahip olduğum bu donanımın kalibrasyona ihtiyacı olup olmadığını en basit ve güvenli şekilde nasıl anlayabilirim?
    Bana “Servise götürün” demeyin, çünkü İzmir’de bu tip güvenilir yerler bulmak çok zor.

    Eğer kalibrasyon ihtiyacım varsa ne önerirsiniz? Mesela siz bu tip bir işlem yaptınız mı, ya da gerek duydunuz mu?

    Son bir rica: benim yukarıdaki “2015-09-13 at 3:34 pm” referans nolu yazımı silmemişsiniz, onu da bir ara temizlerseniz memnun olurum.

    Saygılar.

    • ErtOzt
      2015-09-28 at 2:58 pm

      Makineyi üçayağa alın, yaklaşık 2 metre mesafeye bir obje koyun. Bu obje dik durmalı ve makinenin odaklayabilaceği kadar detay içermeli (düz kağıt olmaz mesela). Sürekli orta noktayı kullanıyorsanız o noktayı seçin, önce canlı önizlemede odaklama yapıp iki fotoğraf çekin (her iki fotodan önce odaklamayı yeniden yapın), sonra ekranı kapatın ve optik bakaçtan odaklama yapıp iki fotoğraf çekin. Bu 4 fotoğrafı karşılaştırın. Eğer bakaçtan çektiğini fotoğrafta bulanıklık varsa odak ayarı yapmak gerekli.
      Burada makine ve objenin tamamen dik durması önemli. Bir de objektiflerde en geniş diyafram kullanın.
      Pek bilinmez ama lenslerin kalibrasyonu zamanla kayabiliyor. Lensleri yanınızda taşıyorsanız, çantada sürekli sallanıyorlarsa içindeki elemanlar zamanla hafif kayabilir. En ideali her sene kabilrasyonu kontrol ettirmek ama bu pahalı bir iş tabi.

  21. Sebahattin Demir
    2015-11-09 at 1:44 pm

    Ertan bey merhaba,

    Ne zamandır buradan size soru sormadığımı farkettim, eminim siz de fark etmişsinizdir, arayı soğutmayayım dedim 🙂
    Geçtiğimiz hafta sonu bir seminere katılmıştım. Açık havada seminer veren kişi sahnede çok hareketliydi, anlattığı konu gereği çok fazla mimik ve yüz ifadelerini kullanıyordu. Benim amacım da onun bu halini fotoğraflamaktı. Hava açık, ışık güzeldi. Sahneye biraz uzak bir mesafedeydim ama problem değildi, çünkü D800 makineme 70-200mm f/2.8 VR II lensim takılıydı.

    Makinemi AF-C moduna ve 3D izlemeye aldım. İlk odak noktamı mutlaka gözlerinden birinde başlatıp, kadrajda onu takip edip, seri kareler çektim. Günün sonunda eve geldiğimde çektiğim kareleri bilgisayarıma aktarıp kontrol ettiğimde; çektiğim 10 kareden en fazla 2 tanesinin odağı gözlerde, diğerleri burun, kulak, kravat vb yerlerdeydi.

    Bu sonuç benim gibi D800 kullanıcılarının makus kaderi midir?
    Yoksa ben nerede hata yapıyorum?

    Saygılar.

    • ErtOzt
      2015-11-09 at 2:19 pm

      Aslında D800’de yüz tanıma özelliği var ve hatta alet genelde gözlere odaklanmaya çalışır. Ama sahnedeki insanları sürekli odaklamayla çekmezdim ben. Her çekimden önce odaklama yapmayı daha uygun buluyorum. En başarılı odak sistemi bile gözler yerine farklı bölgelere odaklanabiliyor (açıya ve ışığa bağlı olarak).
      İkinci bir sebepse 36MPlik çözünürlük. 12MP’ye indirirseniz belki odak hataları o kadar göze çarpmaz ama 36MP’de ufak hatalar bile çok belli oluyor. 12MP’lik D700’de bu hatalar oluyordu ama çok göze batmıyordu.
      10 çekimde 2 tane bayağı düşük bir oran ama.

  22. Ozlem
    2015-11-09 at 9:01 pm

    Hocam canon eos m3 ile Sony Alpha 6000 arasindayim. Canon 400d değişik canon Sigma lensler kullanıyorum. Ama hangisi?

    • ErtOzt
      2015-11-09 at 9:11 pm

      Bakaç istiyor musun? O zaman A6000.
      Yalnız EOS-M ya da EOS-M3 ile bir adaptör alırsan elindeki Sigma ve Canon lensleri kullanma şansın da var. Bir de EOS-M3’te elektronik bakaç seçeneği var ama ucuz değil bakaç.

      • Ozlem
        2015-11-09 at 9:50 pm

        Vizör evet ama elektronik hiç kullanmadım. 50 m canon f1.8 ve Sigma F3. 5 18-200 mevcut. Bu ikisi için canon eos yada tertemiz ve alışılmış başka bir sayfa alpha6000? Hindistan a 2 aylık cuma günü ( üç gün sonra) başlayacak Bir yolculuğun son dakikası makina değiştirme kararım böylesi bir acelesi sebep. Siz olsanız peki?

        • ErtOzt
          2015-11-09 at 10:02 pm

          Abooo. Hindistan için 18-200mm faydalı olabilir ama bakaç olmadan o lensi kullanmak kolay değil EOS-M üzerinde.
          A6000 ve EOS-M’nin en büyük dertleri pil ömrü olur, ikisine de en az 2 yedek pil alman lazım böyle turlar için. İkinci el E-M5 al bence en sağlamı. Seni tanımıyorum ama tahminen çok memnun edecek bu alet seni. Hem ufak hem hızlı hem kaliteli. İmaj kalitesi olarak da seni üzmeyecek. 12-50mm ya da 14-42mm kit lens, bir de Olympus 45mm f1.8 al, oldu bitti.

          • ozlem
            2015-11-10 at 7:23 am

            Hocam ben cuma gidiyorum diyorum siz ikinci el piyasasına atıyorsunuz beni :(. internetten bile siparişle almaya zamanım yok zira istanbul’da da oturmuyorum. dün geceden beri sony a 6000 ile canon g12, PowerShot G1 X Mark II, eos m3 ile karşılaştırmalı bakıyorum. Alpha açık ara önde hepsine karşı..
            Bu arada çok teşekkür ederim, ilk defa yazdığım bir soruya anında karşılık verildi, kişisel bir sitede…

          • ozlem
            2015-11-10 at 7:26 am

            benim için canon’dan sony’e geçmek bile devrim niteliğinde bir hareket olabilecekken olympus hiç aklımda değil. Neredeyse 15 yıldır canon kullanıyorum. Olympus seçeneğini ve ikinci eli tamamen saf dışı yapabiliriz.
            Alpha Sony mağazasında internetle aynı fiyatta…

          • ErtOzt
            2015-11-10 at 9:58 am

            O zaman A6000 al bari 🙂

  23. Ozlem
    2015-11-09 at 9:51 pm

    Duzeltme: alisilmamis

  24. Sebahattin Demir
    2015-11-12 at 9:28 am

    Ertan bey,

    Yine ben. Bir konuda tecrübelerinize ihtiyacım var.
    Nikon D800 gövdemde portre için kullanmak üzere 85mm lens bakıyorum.
    Alternatiflerim şunlar:

    – Sigma 85mm f/1.4 EX DG HSM
    – Nikon AF-S 85mm f/1.4G
    – Nikon AF-S 85mm f/1.4D

    Bu lensler konusunda hiç tecrübeniz oldu mu?
    Fiyat elbette önemli.
    Sigma alırsam, Nikon almadığım için nelerden vazgeçmiş olurum?
    Sigma aldığımda, Nikon’dan farklı nelere sahip olabilirim?

    Yardım için peşin teşekkürlerimle.

    Saygılar.

    • ErtOzt
      2015-11-12 at 9:58 am

      Ben f1.4D’yi çok beğeniyorum. İkinci elde temiz olanlar uygun fiyata bulunabiliyor. Gene “bana göre”, en iyisi fiyata göre sıralamak ve en uygun fiyatlısını almak. Sigma da çok iyi bir lens, daha ucuzsa o da alınabilir.
      Nikon’un en büyük avantajı bundan sonra çıkacak tüm Nikon gövdelerde sorunsuz kullanılacek olmaları. Sigmalar bazen yeni gövdelerde sıkıntı yaşayabiliyor. Eskiden bu dert daha büyüktü, şimdi daha az ama gene de var. Böyle bir sorun olursa Sigma servisleri bedavaya yazılımı güncelleyip düzeltiyorlar (en azından şimdiye kadar böyle oldu).

  25. Sebahattin Demir
    2015-11-14 at 6:04 pm

    Üstat,

    Sizi sıkmıyorsam bir sorum daha olacak müsadenizle.
    Ben uzunca bir zamandır DSLR (D800) kullanıyorum. Fotoğraf çekmeyi çok seviyorum, ama ne yazık ki D800 makinemi yalnızca hafta sonları yanıma alabiliyorum. Onu da her zaman ve her ortamda kullanamıyorum. Yaşamı ve günceli fotoğraflamaktan daha çok haz aldığımdan, tahmin edeceğiniz gibi elinizde D800 varsa dikkatler hemen sizde demek.

    3 hafta kadar önce İstanbul’da elimde makinemle gezinti yapıyordum. Metroya bindim, pek kalabalık değildi. Makinem elimde otururken yanıma genç bir kadın oturdu. Elinde küçücük bir fotoğraf makinesi vardı, kucağına koydu, elindeki cep telefonunda birşeyler yapıyordu. Arada sırada kucağındaki makinenin yönünü değiştiriyordu. Ama makinesinden sanki deklanşör sesi geliyordu. Merak edip gözümü kaydırdığımda cep telefonu ekranından fotoğraf makinesini kumanda ettiğini ve fotoğraflar çektiğini farkettim. Benim dışımda kimse farketmiyordu. Bense makinemi elime dahi almaya çekiniyordum. Kucağındaki makinenin yönünü benim olduğum tarafa çevirdiğinde gözucuyla baktım ve Fuji XT-1 olduğunu farkettim. Üzerinde 23mm 1.4 lens takılıydı. İlk kez böyle bir konfigürasyon görmüştüm (bu elbette benim cahilliğim). Makine bana öyle sevimli geldi ki anlatamam.

    Sonrasında çokça araştırma yaptım. Bugün profesyonel fotoğrafçı olan bir arkadaşımın yakın arkadaşının İzmir’de fotoğraf makineleri satan mağazasına gittik. Sağ olsunlar (arkadaşım sayesinde) bizimle çok ilgilendiler. Yanımıza Fuji XT-1 + 56mm f/1.2 lens ve E-M5 + 75mm f/1.8 lens alıp Konak meydanına çıktık. Her iki makinede de diyaframları 2.8’e ayarladık ve aşağı yukarı aynı şeyleri çekmeye çalıştık. Bu konuda çok iyi değilim hatta hiç değilim. Fakat XT-1 ile çektiğim karelere hayran oldum ve bunları ben çekmiştim. Olympus E-M5 ile olanları da ben çekmiştim ama Fuji bir başka geldi bana. Renkleri o kadar canlıydı ki. Sanki o makine yanınızdayken içinizden gelen bir ses “haydi fotoğraf çek, ne duruyorsun hala, haydi çek” diyor gibi.

    Girizgahın uzun olduğunun farkındayım. Sizin bu konudaki engin tecrübelerinizin farkındayım. D800 makinemden vazgeçmek gibi bir düşüncem yok (şimdilik). Ama benim bu sokak fotoğrafçılığı da denilebilecek hevesim için böyle bir alete ihtiyacım olacağını artık net olarak anladım.

    Sorum şu: Fuji XT-1 hakkındaki yorumlarınız nedir? Sizin tarafsız ve (hiç tanışmamız olsak ta) güvenilir bir kişi olduğunuzu düşünen bir fotoğraf gönüllüsü olarak fikirlerinize ihtiyacım var.

    Not: Türkiye’ye geldiğiniz zamanlarda İstanbul, İzmir veya civarları farketmez, uygun olabileceğiniz bir zamanda tanışmayı çok arzu ederim.

    Saygılar.

    • ErtOzt
      2015-11-14 at 10:11 pm

      XT10 öneririm, eğer illa FUji istiyorsanız. Hem biraz daha ufak hem daha ucuz hem de nem-toz koruması haricinde hemen hiç eksiği yok. Ben Fuji’nin makine ve lenslerini seviyorum ama X-Trans algılayıcısını sevemedim bir türlü. EM5’te renk ayarlarıyla oynasaydınız biraz keşke. Boyut/performans olarak ben olsam EM1 ya da EM5II tercih ederdim.
      Bu arada Ocak gibi yeni X-Pro2 geliyor diyorlar, Fuji de gövdeleri yenileyecek yani. Tahminen XT1’in fiyatı da düşecek yani.

      • Sebahattin Demir
        2015-11-17 at 8:27 am

        Fuji gövde almaya karar verdim fakat lens seçimi konusunda birkaç çelişki yaşadım. O nedenle size danışmak istedim.

        Alternatiflerim bence şunlar gibi (tekrar ediyorum bence, sizin tavsiyeniz varsa memnuniyetle):

        KİT LENS ALTERNATİFLERİM;

        a.) 18-55mm Lens. Burada 2 seçenek var:
        1. F2.8-4 R LM OIS
        2. F2.8 R LM WR
        Aralarında ciddi fiyat farkı var. Bu olursa yanına bir 55-200 gerekecek. Ben zaten mobil ve serbest olmayı isterken yanıma bir lens daha almak zorunda kalacağım. Ama F2.8 de çok cezbediyor.

        b.) 18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR
        Aslında benim ihtiyacım tek-gez lens için bu gibi görünüyor. Ama yıllardır F2.8 prime lens alışkanlığından sonra, özellikle az ışıklı ortamlarda (gece çekimi, kapalı alan, metro, toplu taşım vs) bu lensin performansından şüphelerim var.

        İLAVE ALTERNATİFLERİM

        c.) 10-24mm F4 R OIS
        Bu makineyle ilk aşamada manzara çekmem. Onun için D800’üm AF-S Nikkor 14-24mm F2.8 Nano lensim var zaten. O nedenle 10-24mm F4 R OIS’e şimdilik ihtiyacım olmaz diye düşünüyorum.

        d.) Bir portre lensi. Burada da 2 alternatif var:
        1. 23mm F1.4 R
        2. 27mm F.2.8 R
        Diğer 35mm vs alternatiflerine bakmıyorum. Yukarıdaki 2 lens arasında da fiyat farkı var.

        SORU:

        Yukarıda anlattıklarıma, benim bu makineyi edinme amacıma ve FF deneyimime baktığınızda;

        Siz benim yerimde olsaydınız ve 2 adet lens hakkınız olsaydı bunlardan hangilerini seçerdiniz. Ya da bunlar dışında ne önerirdiniz?

        Sizden gelecek cevaba göre kararımı netleştirip, soluğu FujiShop’ta alacağım.

        İlgi ve yardımlarınız için tekrar teşekkür ediyorum.

        Saygılar.

        • kamu
          2015-11-17 at 9:11 am

          Ben olsam 18-55 ve 56mm f1.2 alırdım, ya da 23mm ve 56mm.
          27mm ufak ve ucuz bir lens, 23mm yerine de düşünülebilir (optik kaliteden biraz feragat ederek tabi).
          18-135mm performansına göre biraz pahalı bence, bir de büyük. Fuji’yi ufak olsun diye alacaksanız büyük lenslere bakmayın. Fuji’nin telefoto lensleri büyük bence, yani D800’e takacağınız lensler ile dev gibi fark yok.
          Bu arada ben ozturert 🙂

  26. Sebahattin Demir
    2016-04-27 at 8:52 am

    Ertan bey,

    Çok kısa ve öz bir sorum olacak:
    a) Tamron SP 85mm F1.8 Di VC USD
    b) Nikon AF-S 85mm f/1.8G
    c) Nikon AF-S 85mm f/1.8D
    Hangisi sizce?
    Mümkünse nedenleriyle birlikte.

    NOT: Nikon AF-S 85mm f/1.4G benim için gereksiz pahalı olur.

    Selamlar.

    • ErtOzt
      2016-04-27 at 8:57 am

      Sıralama aynen yazdığınız gibi bence 🙂 Tamron, Nikon G, Nikon D. Tamron hem optik olarak iyi hem VC var, Nikon G zaten çok iyi (ama VR yok), Nikon D ucuz seçenek.

  27. Sebahattin Demir
    2016-08-16 at 5:30 am

    Ertan bey merhaba,

    Sanırım buradan bir tek ben soru soruyorum size.
    Bir sorum daha olacak: Dia fotoğraflar çekmek istiyorum. Elimdeki Nikon hızlı Nano lensleri de kullanmak istiyorum. Bana hangi Nikon gövdeyi ve hangi marka Dia filmleri önerirsiniz?

    Selamlar.

    • ErtOzt
      2016-08-16 at 6:58 am

      Abi şu siteye bakmanı öneririm:

      Büyük makine isterseniz Nikon F5’i beğeniyorum ben. 1000 TL civarı burada ikinci elde, Türkiye’de de o civara bulunur herhalde.

  28. mehmet
    2017-03-18 at 8:26 am

    Ertan bey merhaba, küçük bir sorum olacak.
    Mercek çapları farklı fakat diyafram açıklığı aynı olan iki lensin enstantane süreleri aynı mıdır?
    (f1,8 lens açıklığı olan mercekle f3,5 tan başlayan lensin f8 de çekim süresi aynı mıdır?)
    Nedense bunu merak ediyorum ama cevabını bir yerde bulamadım.
    En son bir bilen olarak size sormaya karar verdim 🙂

    • ErtOzt
      2017-03-18 at 10:20 am

      Evet aynıdır.

      • mehmet
        2017-04-04 at 10:27 am

        Cevap için teşekkür ederim. Bir konuda bilgi vermek isterim. Sitenizdeki fotoğraflar sayfa açıldıktan sonra sürekli küçülmeye başlıyorlar. Başka bir siteden buna benzer bir şeyle karşılaşmadım.

        • ErtOzt
          2017-04-04 at 11:49 am

          Hangi işletim sistemi ve hangi tarayıcı?

  29. mehmet
    2017-05-09 at 10:21 am

    Windows 7 ve internet explorer, başka sitelerde yok, sadece sizin sitenize özel 🙂

    • ErtOzt
      2017-05-09 at 12:36 pm

      IE’ye özel olmasın o? Ben IE11 ve Win7Pro kullanıyorum, bir sıkıntı göremedim.

  30. Sebahattin Demir
    2017-07-23 at 6:33 pm

    Üstad merhaba,

    Fikrine ihtiyacım var.
    Seyahat etmeyi ve bu seyahatlerde fotoğraf çekmeyi çok seviyorum. Nikon D810 gövdemi her zaman yanımda bulunduramıyorum, malüm sebeplerden. Yedek olarak aldığım Fuji X-T1 aynasızı kızım çok beğendi ona hediye ettim. Yine bir aynasız arayışındayım.

    Olympus OM-D1 MII gözüme çok batıyor. Bütçe önemli olmasa sence nasıl bir makine. Ben eli titrek biriyim. Gövdede titreşim engelleyici ve piksel birleştirme özellikleri çok güzel o yüzden.

    Bir de hangi lens alayım karar veremedim, seyahat için. Hızlı ve kaliteli olsun, mümkünse prime olmasın istiyorum.

    İlgin için şimdiden teşekkürler.

    • ErtOzt
      2017-07-23 at 8:02 pm

      Abi seyahat için Pen F daha iyi bence. Daha ufak bir gövde, titreşim azaltma EM1 II’nin gerisinde ama gene de piyasadaki en iyilerden. Fiyatı da daha uygun. Piksel birleştirme de var.
      Lens olarak Olympus 12-40mm f2.8 mükemmel ama daha ufak istersen Panasonic 12-32mm var. Bu lens ufacık ve çok keskin ama diyafram hızlı değil (f3.5-5.6).

  31. 2017-09-15 at 2:05 pm

    Üstadım selamlar,

    Bu kez yorumlarına ihtiyacım var.

    Bildiğin gibi fotoğrafçılık ile hobi amaçlı ilgileniyorum.

    Seyahat etmeyi ve gezdiğim yerlerin fotoğraflarını çekmeyi seviyorum. Gezi ve sokak fotoğrafçılığına meraklıyım. Bu gezilerimde devamlı fotoğraf ekipmanlarımla olduğum için, onları test ediyor ve değişik teknikler deniyorum. Bunlar da bana çok deneyim kazandırıyor.

    Yıllardır sürdürdüğüm bu çalışmalarımda edindiğim bilgileri, deneyimleri yayınlamak ve paylaşmak için “arthenos.com” adı altında bir Blog kurdum. Aslında ben buna e-Cafe platformu diyorum. Çünkü klasik bir blog olsun istemiyorum. Bu ortamdaki amacım; birlikte öğrenmek ve bildiklerimi paylaşmak, sizlerden gelecek olumlu/olumsuz yorumlar ile gelişmek. İnteraktif bir ortam olsun istiyorum. Doslarım da bu platformda kendi görüşlerini, deneyimlerini ve hatta yazılarını paylaşsın istiyorum.

    Uygun bir zamanında blogumu inceleyip olumlu/olumsuz yorumlarını, önerilerini benimle paylaşır mısın?
    Malum, sen bu işi yıllardır yapıyorsun. Senin geribildirimlerin benim için çok değerli.

    Selamlar.

    • ErtOzt
      2017-09-15 at 3:57 pm

      Benim siteden daha iyi tasarımı var 🙂 En azından telefonda öyle.
      Böyle bir sitenin en büyük derdi içerik. İlk baslarda az yazıyordum, sonra daha sık yazmaya başladım, son aylarda iş güç derken yazı sıklığı azaldı. Böyle olunca siteye gelenlerin sayısı da hafiften azalıyor. İçeriği sürekli yenilemek en önemli şey.
      Hayırlı olsun ama. Fransız köyleri de nefis hakikaten.

  32. 2017-09-15 at 4:23 pm

    Evet haklısın üstad,

    İçerik büyük sorun. Neyse ki haftada 3-4 yeni içerik oluşturacak bir arşiv oluşturdum. Editlemek zor iş, bir de SEO uygunluk tabi.
    Ne kitaplar okudum bir bilsen.

    Teşekkürler.

    • ErtOzt
      2017-09-15 at 4:55 pm

      Ben o SEO vs.. işlerine hiç bakamadım. Sitenin de (benimki) tasarımı eskidi, ona da zaman harcayamadım bir türlü.
      Ek olarak, foroğrafa ilgi duyanların sayısı da azaldı. Birçok fotoğraf sitesi ve blogu bundan haberdar. Örneğin luminous-landscape.com, bythom.com sitelerinin ziyaretçi sayısı 3-4 sene öncesine göre azaldı.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *