Olympus OM-D E-M1

(Atarlı yazı aç)

Japon firmaları nedense isimlendirmeyi bilmiyor. Standart bir müşteri alacağı alette basitlik ister, sadelik bekler. Örneğin hiçkimse “Tokina AT-X Pro DX 11-16 mm 2.8 II N almak istiyorum, iyi midir?” demez. Peki ne der? “Tokina 11-16mm f2.8 iyi mi arkadaşlar?” der. Basitlik, sadelik her zaman iyidir. Canon’un tüm makineleri “EOS”tur, gövde sınıflandırmasını rakamlarla yapar. 1D en üst seridir, 70D orta seviyedir, 700D bir alt seviyedir ve en sonunda 1100D en alt seviyedir. 5D, 6D de aynı şekilde, belki 7D’de olay biraz şaştı ama onun da kendine göre bir mantığı var. Canon DSLRlarını isimleriyle birbirinden ayırt etmek zor değil. Canon da Japon ama ürün isimlendirmesi çok kolay. Halbuki Olympus sistemini anlamak için önce OM-D ile PEN isimlerini ayırmanız, sonra da E-PL5 ile E-P5’in farklarını bilmeniz gerekiyor. Sadece EM-5 desen yetmez mi mesela? E-M5 ile E-P5’in farklı makine olduğu anlaşılmıyor mu? Hayır, illa karışık olacak 🙂 Ben uzun süre satın aldığım makinenin E-M5 olduğunu bile bile heryerde OM-D demeye devam ettim çünkü “normal” insanlar E-M5’i “OM-D” olarak biliyor. Şimdi E-M1 çıktı, iş daha kötü oldu. Neden? Mesela E-M1’den sonra ne gelecek? E-M2 mi? Eğer şu anda 1 en üst seriyse 2 onun altında demektir, 5 iyice altında demektir. Halbuki E-PX serisinde rakamın çok olması “daha yeni model” anlamına geliyor, mesela E-P5 E-P1’den daha yeni, halbuki OM-D’de tam tersi: 1 en yeni model oldu. Olympus’un DSLR serisinde E-5 en yeniydi halbuki 🙂 Dedim ya, saçma…

Ek olarak, arada neden çizgi var? OM-D E-M1 yazmak kolay birşey mi? Tez mi yazıyoruz ürün ismi mi 🙂 Size saçma gelebilir ama ürün isimlerinde böyle garip harflerin olması alıcıları uzaklaştıran birşey. EM1 demek çok mu zor? Olympus’un Canon’dan düzgün bir “isimlendirme” uzmanı bulması gerekli acilen.

Panasonic de aynı şekilde. Şimdi size model isimlerini yazayım, eğer Panasonic sistemini pek tanımıyorsanız hangisinin ne tip bir gövde olduğunu anlayabilir miydiniz: Lumix DMC-GX7, Lumix DMC-G6, Lumix DMC-GH3, Lumix DMC-GF6. Herşeyden önce, “DMC” ne? Neden sadece “Lumix” değil? Panasonic kompakt makineleri aynasızlarla ayırmak için “DMC” kullanılmış olsa gene anlarız ama kompakt makinelerin bazılarında da “DMC” ismi var! DMC’yi geçtik G6’ya geldik: G6 sizce GH3’ün bir üst seviyesi mi? Peki GF-6’ya göre nasıl? GX ne lan? Koddan birşey anlaşılıyor mu? Elbette anlaşılmıyor.

Halbuki herkesin elinde en iyi örnek var: IPhone. IPhone versiyonları arasında kafası karışan var mı? 100 çeşit IPhone var mı? (Androidler’de olduğu gibi). Windows da aynı şekilde, ismini duyar duymaz yeni ya da eski olduğunu anlayabiliyorsunuz (Windows Me rezilliğini hariç tutuyorum)

(/Atarlı yazı kapa)

Neyse, E-M1’e gelelim. E-M5 incelemesi yazarken E-M1 çıkıverdi 🙂 Bu aralar iş güç misafir derken eldeki makineleri inceleyemedik.

E-M1 NE?

Olympus OM-D E-M1, bir önceki model olan Olympus OM-D E-M5’in yenilenmiş hali. Olympus “E-M1 bir üst model, yani E-M5 satışları devam edecek” dese de eldeki stoklar tükenince E-M5 zamanla tamamen piyasadan kalkıp yerini tamamen E-M1’e bırakacak. Peki E-M1, E-M5’e göre hangi yenilikleri getiriyor?

– Biraz daha büyük gövde ve daha büyük tutacak yer (grip). Alışana kadar E-M5’i tek başına tutmak kolay değil ve özellikle büyük objektiflerle E-M5 biraz dengesiz oluyor. E-M1’de bu olay düşünülüp gövde biraz daha DSLR stilinde tasarlanmış. E-M1 E-M5’ten 4mm daha yüksek, 9mm daha geniş ve 21mm daha kalın (tutacak yer yüzünden). Düğmeler de E-M5’e göre biraz büyük ve tuş yerleşimi farklı.

– AA filtresiz yeni tasarımlı 16,3MP’lik algılayıcı. Tahminimce normal kullanımda çok fark olmayacaktır, özellikle RAW çekimlerde. Yeni işlemci sayesinde (TruePic VII) JPEG çıktılarında yüksek ISO’da bir miktar iyileşme olabilir diye tahmin ediyorum.

– Yeni işlemci sayesinde saniyede 10 karede 40 kare RAW (odak sabitken), saniyede 6,5 karede 51 kare RAW (sürekli odaklamada) çekebilme.

– WiFi özelliği sayesinde çekilen fotoğrafları kolayca paylaşabilme ve makineyi uzaktan yönetebilme.

– Yeni 2.36MP’lik elektronik bakaç. Piyasada şu anda en üst seviye elektronik bakaçlardan biri.

– Algılayıcı üzerinde phase-detection pikselleri sayesinde 4/3 objektiflerle bile hızlı ve tutarlı odaklama yapabilme. Eğer MMF-3 adaptörünü alırsanız 4/3 objektifleri de rahatça kullanabileceksiniz. İlk denemelere göre ilk odaklama yeterince hızlıymış ama sürekli odaklamada E-5’in (DSLR) gerisindeymiş. Gene de iyi bir gelişme. m4/3 objektif kullanınca kontrast bazlı odaklamaya geçiyor.

– Geliştirilmiş 5 akslı titreşim azaltma sistemi. E-M5’in sistemi zaten çok iyi, E-M1 için “vay anasını” diyorlar deneyenler.

– E-P5’te de olan “focus peaking” sistemi E-M1’e de gelmiş (gene video modunda kullanılamıyor). Aslında birçok şeyi E-P5’ten geliyor.

– E-P5’te de olan maksimum 1/8000 perde hızı ve 1/320s flaş senkronizasyonu E-M1’e de gelmiş. E-P5’teki perde sistemi kullanıldığı için perde sesi E-M5’ten biraz daha fazlaymış ama E-P5’ten daha sessiz diyorlar.

– Artık ISO değeri 100’e de düşüyor (Low ayarıyla).

– Standart m4/3 objektifler kullanıldığında sürekli otomatik odaklamanın D200 seviyelerinde olduğunu söylüyorlar ki bence bayağı iyi (tabi insan ister ki daha iyisi olsun). Şu an piyasada olan tüm m4/3 makineden daha iyi olduğu kesin.

– Yeni işlemci sayesinde JPEG dosyalarda renk sapması (chromatic aberration) objektif hatalarını düzeltebilme. Gerçi diğer markalar bunu yıllardır yapıyor ama E-M1 buna ek olarak AA filtresi olmamasından kaynaklanan moire hatalarını da düzeltebiliyor, ışık saçılmasından kaynaklanan keskinlik azalmasını azaltıyor ve eğer 4/3 ya da m4/3 objektif kullanırsanız keskinliği kullanılan objektife göre arttırabiliyor. Bu son özellikler çok ilginç, görmek lazım.

– Gövde artık tamamen magnezyum. E-M5’te sadece ön ve üst plakalar metaldi (çok dert değil bence). Olympus’a göre E-M1’in toz ve nom koruması E-5’ten de E-M5’ten de daha iyiymiş. Ayrıca -10 dereceye kadar sopukta da kullanılabiliyor E-M1. Bu metal gövde yüzünden 97 gram daha ağır.

– Harici mikrofon girişi gelmiş.

– 2 modlu HDR, daha gelişmiş ve uzun time-lapse çekimleri gibi vırt-zırt gelişmeler de var.

– Pahalı. Daha pahalı. Hatta bence çok pahalı. E-M5 çıktığında 1200$’dı, ona bile “çok” deyip fiyatının inmesini beklemiştim. Şimdi E-M1 1400$’a çıktı, 12-40mm f2.8 ile beraber 2200$. “Ufak ve hafif” olması, neredeyse Canon 6D ya da Nikon D600 fiyatına ve Nikon D7100’den daha pahalıya satılmasına bahane olabilir mi? Hiç diğer siteler gibi “pahalı gibi aslında ama abi çok iyi alet, ufak ya o yüzden değer belki de” deyip kıvırmayacağım: OM-D E-M1 bildiğin “PAHALI“! E-M1’i uzayda hiçkimsenin olmadığı bir yerde satmıyorlar, aletin satıldığı tezgahta yanında Nikon D7100, Canon 70D, E-M5 (gene Olympus ama rakip sonuçta), Canon 6D ve Nikon D600 gibi rakipleri duruyor ki bu son iki tam kare gövde bazen indirimle 1500$ bile oluyor! Bir mağazaya gittin, Nikon D600 aslan gibi 24MP’lik tam kare algılayıcısıyla duruyor, diğer tarafta da E-M1, fiyatlar birbirine yakın. “hafiflik – imaj kalitesi”nden birini seçmen gerekli bu durumda. Eğer “hafif gezeyim, o kadar da imaj kalitesine ihtiyacım yok” diyorsan tabii ki E-M1 al ama diğer taraf “cidden” çok çekici: D7100 diyorum, 6D diyorum… Yahu mod tekerine C1 C2 gibi kayıt edip sonradan çağırabileceğin ayarları bile koymamışsın 🙂 Bir makineyi 1400$’a satıyorsan artık o makineyi “profesyonel” sınıfına koyuyorsun demektir, “Art” ya da “Photo Story” gibi eblek “IPhonography” modlarını bu tekere koymanın alemi var mı? Bu yazıda uzun uzun anlatmıştım, aynasızlar şu anda birçok taraftan kuşatılmış durumda. Fiyatı böyle çekince kendini “dağa bayıra gittiğimde yanımda güvenilir ve yeterince iyi bir alet olsun, ayrıca hafif olsun” diyenlerle sınırlıyorsun ki Olympus’un mali durumunu hepimiz biliyoruz. Halbuki 3-5 eksikle 1100$ civarına çıkarsan bu aleti… “E-M1 kötü” demiyorum, aksine çok iyi ama: Fiyat fiyat fiyat…

Aşağıdaki karşılaştırma camerasize.com sitesinden:

em1Sağdakiler sırasıyla Canon 100D ve Nikon D7100. Evet E-M1 genel anlamda 100D’den çok daha iyi bir makine ama imaj kalitesi yakın, hatta 100D’ninki bir miktar iyi bile olabilir (APS-C sonuçta). D7100 zaten komple bir makine ve imaj kalitesi tartışılmaz. Peki ben 1400$’ı sadece boyut ve kütle için mi vereceğim? (ki E-M5 satın almış biri olarak bunları soruyorum).

Durum budur. E-M1 hayırlı olsun efendim…

24 comments for “Olympus OM-D E-M1

  1. adsiz
    2013-09-12 at 4:56 pm

    Cihaz kucuk olupta cebemi giriyor? Acayip pahali aynen katiliyorum
    Omd-5 i satmak icin planlamis olabilirler.Ben yeni ozellikleri olsada fotograf kalitesinde anormal bir degisme olacagini düşünmüyorum. Bisey sorucam gene:)) bazen diyorumki omd 5 e geceyim nx 1000 i satip sonra diyorumki ne gerek var.nx sisteme uc tanede lens aldim kit hariç.olympus uz sp-800 almistim onceden tek guncelleme almadi cihaz.olympus ve nikonun bir diger avantaji kullanilan bilgisayar programlari cok kolay kullanima sahip.samsung nx 1000 le gelen programi cozmek icin artik ugrasmiyorum.jpg cekiyorum cunku program insana iskence etmek ivin yapilmis sanirim.nx 300 le bundan utandilar sanirim cok iyi bir programla geliyor sanirim.daldan dala atlayip yazdim ama oldu iste ne yapayim:))

    • HALiT ERDOğAN
      2013-09-16 at 1:53 pm

      hocam sat onlari bir tane nex alti al,(gulucuk)

      Ertan abi, yazi guzel olmus ve taktir ettim net olarak pahali deyisini,yani -git olum cek gel; deyip fotografi makinenin kendisi cekmiyor sonucta bu OM-D EM-1 (yanlis yazdim OM-D E-M1 olacakti,)

      • adsız
        2013-10-28 at 10:25 am

        nex 6 ile samsung nx sistemi arasında vizör hariç bariz bir fark yok. nex ve nx sisteminin birbirinden üstün olduğu özellikler var tabi sonuçta birbirinin alternatifi bu cihazlar. Omd iyi bir seri ve bu sistemelere alternatif olmadığını düşünüyorum. Aynasızlardan ebatça ve ağırlık olarak çok fazla. Bilmem katılırımısın ama durum en azından benim için böyle.Vizörü olması çok iyi nex 6 nın ama benim düşündüğüm bir makina değil anlıyacağın.

  2. 2013-09-19 at 12:24 pm

    Bu yazıyı okumadan önce kendi çapımda OM-D E-M1 araştrması yapmıştım. Şimdi bunu okuyunca da tam oldu. Ufak bir ekleme yapayım o zaman. Fiyat pahalı gerçektende… Ancak Olympus yalnızca OM-D E-M1 modeline özel bir kampanya ya da satış taktiği olarak da diyebiliriz; “HLD-7 Extra Pil Yuvası” veya “MMF-3 ADAPTÖRÜ” hediyesiyle geliyor.

    http://www.olympus.com.tr/s/buy-omd/tr_tr?olycmp=omdglb

    Linkten kayıt yaptırıp gelecek kodu site üzerinden alım yaparken kullanabilecekmişiz. “kullanabilecekmişiz.” dedim çünkü Türkiye’de online satışı henüz hem yok hem de kayıt esnasında promosyon kodu bana gelen e-maildeki PDF dökümanında mevcut değildi. Yine de satıcıdan alacağınız faturayı kayıt esnasında verilen adrese yollayarak hediyeye sahip olabiliyormuşuz. Bu sefer de “olabiliyormuşuz” dedim, çünkü kayt esnasında bana verilen kampanya süresi 18 Kasım tarihine kadardı. Olymus Türkiye’yi arayıp E-M1’in ne zaman şatışa çıkacağını sorduğumda Aralık ayı demeleriyle bu hayalim suya düştü. Siz si olun bir daha bekleyin bu kampanya için.

    • ozturer
      2013-09-20 at 11:26 am

      O kampanyayı ben de gördüm ama heryerde geçerli değil galiba. Ayrıca MMF-3’ü ve pil yuvasını herkes istemez ki 🙂

  3. Gercekten De
    2013-10-15 at 11:46 am

    Bu m43’ler için söylenen “ufak” tabiri Pen serisinin PL ve PM’leri için geçerli. Bunlar haricinde P ve OM’lar ufak falan değil. D-slr için gereken hacim bunlar için de gerekli. Belki biraz ufaklar ama “ufak” denecek kadar fark yok. Kullanıcısı olmasam da ben Sony’i bu aynasız konusunda çok takdir ediyorum. APS-C sensörü koydu, fıstık gibi de fiyatlara veriyor. Nex-3’ün en yeni modeli bile bir PL5’ten ucuz !.. Ebat olarak da “ufak” tanımına Nex-3 ve 5 bence m43 modellerin tümüne bakıldığında daha çok uyuyor. Sadece kullanım tecrübem olmadığından AF hızı falan konusunda emin değilim.

    • ozturer
      2013-10-16 at 6:25 pm

      Aslında yapabildiklerine bakarsan OM-D EM-5 ufak. O özellikte aletler (otomatik odaklama, hareketli ekran, saniyede 9 kare çekim, toz-nem geçirmez yapı, EVF, tonla özelleştirme seçeneği vs..) genelde D7000 gibi orta boyuttan başlıyor. Objektifleri de hesaba katarsan “sistem” olarak en ufağı şu anda m4/3 sistemi. Fiyatlar konusunda birşey diyemiyorum, hem NEX hem m4/3’ün giriş seviye makineleri çok uygun fiyatlı bulunabiliyor. Hele bir önceki seriyi bazen ölü fiyatına bulabiliyorsun.

  4. ali konda
    2014-04-05 at 7:36 am

    merhaba; daha öncedende biriki kere yazmıştım. Önerileriniz için tekrar tekrar teşekkür ettim.
    fakat o zamanlarda sony om-d e-m10; a6000 ve fuji x-e2 daha çıkmamıştı.

    maddiyat önemli değilse olympus e-m1 tavsiye etmiştiniz. 14-40 lens ile yaklaşık 2000 dolar.
    yok eğer maddi kısım kısıtlı ise nex-6 tavsiye etmiştiniz.
    şimdi a6000 çıktı.
    benim aklımda halen daha e-p5 var.

    bir makine alma arefesindeyim; adı geçen sistemleri kendi aralarında bir yorumlayabilirmisiniz.
    Şimdiden teşekkür ederim.

    • ozturer
      2014-04-05 at 7:42 am

      A6000 önerebilirim, ya da E-M10 ve 12-40mm f2.8. A6000’i ben de düşünüyorum.

  5. Gök
    2014-04-22 at 9:49 pm

    Uzun zamandır yazılarınızı okuyorum ve daha önce internetten hiç bu kadar bilgi aldığım olmamıştı. Öncelikle hem tarafsız sadece kendi gözlemlerinize dayalı hem de çok yönlü yazılar yazıdığınız için sizi tebrik ediyorum ve güncel olarak yazmaya devam edip bizi (en azından beni 🙂 ) bu yazılardan mahrum bırakmadığınız için teşekkür ediyorum.Sıkıntıma geliyorum. Giriş seviyesi d-slr bir makineye sahibim küçük çaplı bir lens setim var ve yazılarınız doğrultusunda uzun zaman sonra bana yetmediğine karar verdim. Boyutu ve kütlesi sıkıntı yarattığı ve sokakta fotoğraf çekerken yönelen bakışlardan rahatsız olduğum için daha göze batmayacağını düşündüğüm aynasız bir makine almaya karar verdim. E-m5, nex7 ve nex6 arasında karar veremiyorum. Bütçem nex6 haricinde diğer iki makine için uzun süre kit lensle dolaşmama neden olacak düzeyde fakat e-m5 in de dış görünüşüne aşık oldum. Özetle nex6 ile birlikte yine ufak çaplı bir lens seti mi oluşturmamı önerirsiniz (genellikle portre veya genellikle doğa fotoğrafı çekiyorum diyemem konuya göre değişiyor.) yoksa e-m5 veya nex7 den birini mi önerirsiniz.

    • ozturer
      2014-04-24 at 8:06 am

      NEX-6 ve 16-50mm olabilir, hafif ve ufak bir paket olsun diye. 16-50mm optik olarak pek iyi değil ama biraz büyük bir cebe sığıyor.
      EM5 ve 12-50mm boyut olarak biraz daha büyük, optik olarak 16-50mm’ye yakın (100mm’ye ulaşması, toz-nem geçirmez olması ve makro modu olması haricinde).
      Bu üç seçenek arasında EM5’i tercih ederdim. EM10 nasıl peki, fiyatı uygun mu? EM5’ten aman aman farkı yok, eğer fiyatı çok uygunsa o da düşünülebilir.

      • Gök
        2014-04-24 at 9:00 pm

        Sanırım daha yeni olduğu için em5 le arasında pek bir fark yok fiyat olarak. Bakaçlı tavsiye edebileceğiniz başka bir seçenek yoksa em5 de karar kıldım. Bir de biraz saçma bir soru olabilir fakat araştırdığım kadarıyla em5 in vizöründe diyoptri ayarı yok, gözü bozuk ve vizörden fotoğraf çekmeyi çok seven biri olarak benim için sıkıntı yaratır mı? Şimdiden cevaplarınız için teşekkür ederim.

        • ozturer
          2014-04-25 at 10:20 am

          E-M5’te dioptri ayarı var.

  6. Alper Dutkin
    2014-04-27 at 1:45 pm

    Merhaba,
    Fuji X-E2 ve 35mm f1.4 almak istiyordum, arkadaşım Olympus ile kafamı karıstırdı. Sizin önerebileceğiniz bir makine var mı?
    Tesekkürler.

    • ozturer
      2014-04-27 at 6:55 pm

      Merhaba Alper. Sorundaki gramer ve yazım hatalarını düzelttim. Sonraki sefere daha dikkatli olursan memnun olurum 🙂
      X-E2 ve 35mm sana tam karede 50mm verir. 50mm ile çekmek sana uyacak mı? Yani elinde sadece 50mm eşlenikli bir alet olacak. Daha önce fotoğraf makinen var mıydı?
      Bunun dışında, Fuji seti ile Olympus sistemi birbirinden biraz farklı. Arkadaşın hangi Olympus’u önerdi?

  7. Yasin KARAKAYA
    2014-12-04 at 6:55 am

    Merhaba dış çekim sokak,manzara özellikle gece dış çekim yapabilmek için Olympus EM10-E-M5-Panasonic DMC-GX7 – Sony A6000
    bunlardan hangisini seçmeliyim veya siz ne önerirsiniz.
    Şimdiden teşekkürler…

    • ozturer
      2014-12-04 at 7:55 am

      EM5 > EM10 > A6000 = GX7 derdim ben

  8. fuat
    2015-04-20 at 9:07 pm

    Merhaba Ertan Bey,
    Elimde olympus E-pl3 + 14-42mm ve 45mm 1.8 lensler var. M5 veya E-pl5 gibi yeni nesil sensöre (16mp) sahip makineler,yüksek iso başarısı, su toz nem koruması, hızlı fokus vs vs haricinde E-pl3 ten çok çok çok daha temiz ve keskin görüntü üretiyorlar mı? yükseltmeye değer mi? yoksa 12-40mm gibi daha profesyonel lenslere yatırım yapmak mı mantıklıdır? yüksek iso pek tercihim değil, yavaş yavaş kurgu yapıp çeken birisiyim.
    teşekkür ederim

    • ErtOzt
      2015-04-20 at 9:45 pm

      Önce objektif al bence. EPL3 yaklaşık ISO800’e kadar iyi zaten. Ayrıca EPL3’ün de odaklaması bayağı hızlı.

      • fuat
        2015-04-20 at 11:53 pm

        Haklisiniz Ertan Bey lense yatırım yapmak daha mantıklı. Aslında elimde Sony DSC-R1 APS-C sensörlü 24-120mm 2.8-4.6 vario sonnar T optikli makine var ancak Olympus gövde ve lensleri fena halde cezbediyor beni:)
        (R1’i ınceleyip kıyaslamak isterseniz gönderebilirim)

        • ErtOzt
          2015-04-21 at 7:09 am

          R1’i biliyorum, çok iyi alet.
          İstersen ikinci el EM5 alabilirsin tabi. Şu anda fiyatları da uygun. Esasında EPL3’ten EM5’e geçersen arada bayağı fark göreceksin. Yalnız artan Dolar kurunu da unutma, objektif fiyatları hergün yükseliyor.

  9. fatih
    2015-12-09 at 7:53 pm

    Ertan Bey, M1 gövde kampanyalı indirimde sıfır olarak 2500tl ye geliyor. Bu fiyata önerir misiniz yoksa o paraya m5 m10 gibi gövde alıp farkı lense mi yatırmalıyım? (45mm, 60mm, 14-42 lenslerim var)

    • kamu
      2015-12-09 at 9:34 pm

      İkinci el EM5ler 1500’ün altında galiba, onlardan bir tane alsan elinde ciddi para kalır.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *