Hangi tam kare sistemi seçmeli?

Nasıl? Kafanızda bu soru oluştu mu hiç? Gerçi ekonomik kriz yoluyla gelen son zamlardan sonra Türkiye’de insanlar bu fiyatlara nasıl erişir bilemiyorum ama…

Krizin olmadığını varsayıp (koca CB öyle demedi mi?) konumuza devam edelim. Yani “….mış gibi yapalım”. Hatta “ne krizi ya, hazinemiz hiç olmadığı kadar güçlü” diyecek kadar yakalalık bile yapabilirim:

Hem de tarçınlı

Tam kare aynasız furyasını Sony başlattı. Birkaç senede sistemdeki eksikleri büyük ölçüde giderdi ve Canikon’dan önemli oranda kullanıcı çekmeye başladı. Gidişatın bu yönde olduğu zaten belliydi ama Canikon önce piyasanın gidişatını görmek istediğinden aynasız tam karelerini biraz geç çıkardı.

Şimdi önümüzde 3 tam kare aynasız sistem var: Sony, Canon ve Nikon. Belki Mart-Nisan gibi L sistemi de gelecek (Leica-Sigma-Panasonic), yani önünüzde 4 tam kare aynasız sistem olacak. Şimdilik LeSiPa’yı unutalım ve CaNiSo’ya bakalım.

“Hangisini alayım” sorusuna lens fiyatı ve kalitesi, gövde ergonomisi ve özellikleri, algılayıcı piksel sayısı ve dinamik aralık vs.. gibi tonla detayla yanıt vermek yerine daha basit bir yanıt vereyim:

  • Güzel Canon lensleriniz varsa EOS R alın, adaptörle tüm lenslerinizi kullanın.
  • Güzel AF-S ve AF-P Nikon lensleriniz varsa Z6 ya da Z7 alın, adaptörle hepsini kullanın. AF-D lenslerinizi sadece manuel odakla kullanabileceksiniz.
  • Başka bir sistemdeyseniz veya elinizde hemen elden çıkarabileceğiniz bir gövde ve kit lens varsa, hemen m43 gövde ve lens alın 🙂 Yok lan şaka şaka, kafanıza ve bütçenize ne uyuyorsa onu alın. Yeminle bak, bunların arasında bazılarının abarttığı kadar “rezil kepaze” sistem yok. Ve sakın unutmayın: Kayıpsız, mükemmel ve eksiksiz sistem yok. Yani hepsinin eksikleri var, size düşen şey ihtiyacınızı belirlemek ve ona göre “şunu alayım bari” demek.

Bence en basit ve anlaşılır yanıt yukarıdaki.

Youtube’da gelir elde etmek için artık insanlar abartılı saçma ve agresif videolar çekmeye başladı. Yani artık “A7 III incelemesi” başlığı yetmiyor, bunun yerine “A7 III diğerlerini paramparça ediyor” ya da “Neden Sony en iyisi ve neden diğerleri tarihi eser” gibi başlıklar atmak gerekiyor. Ayrıca videolarda olmayacak dedikodular, ürünlerin en kullanılmayan üstünlüklerini milletin gözüne sokup “bak bu diğerlerinde yok” gibi şeyler demek lazım. Düzgün, dürüst kalan Youtube kanalı sayısı ciddi azaldı. Keza fotoğrafla ilgili “inceleme” sitesi ve günceler de buna döndü yavaştan. Bir de bu adamları bazı firmalar (mesela Sony) alıyor, yeni ürünlerin tanıtımı için egzotik yerlere götürüyor, bedava ürün veriyor vs.. Şimdi böyle birinin yazdıklarına ya da dediklerine ne kadar güvenilir? DPReview bile son 2-3 senedir hafiften bu yöne kaydı.

Bu yüzden siz felaket tellallarıne bakmayın, içinize ne siniyorsa onu alın. Dustin Abbott (https://dustinabbott.net), Thom Hogan (bythom.com), Sebahattin Demir (https://www.arthenos.com), Imaging Resource  gibi adamları okumakta da sakınca yok tabi (bir de halkboyleistiyor 🙂 ).

Tek bir örnekle konuyu kapatayım: Sony’nin A7 III ve A7R III’ü birçok konuda CaNikon’un yeni gövdelerinin önünde görünüyor ya. Bazılarına sorsanız diğerlerini hiç almamak lazım ama Sony “Black Friday”de A9’da 1000 Dolar, A7R III’te 400 Dolar indirim yaptı. Madem ki herşeyde öndesin, bu dev indirim niye?

Bazı şeyler bariz açıkta oluyor, savunmak bile yersiz:

İLLA ALALIM MI YANİ?

Son “Black Friday” indirimlerinde Amerika’da EOS R, Z7 ve A7/R III’ten daha çok sayıda “eski” gövde satıldı. Özellikle ciddi indirime giren ,A7, A7 II, 6D II, 5D III, D750, D810 gibi gövdeler “eski” olmalarına rağmen hala çok iyiler ve fiyat farkına bakarsanız kendinize “ulan ben neden bu kadar fark veriyorum” diye sormanız lazım.

Yani sırf yeni diye hemen aynasız tam kare gövdelere atlamak ne kadar doğrudur bilemem.

Bu aslında hem avantaj hem dezavantaj: DSLRlar artık olgunluğun zirvesine yakınlar (hala geliştirilebilirler bence). Lensler oturdu ve fiyatları da yeni aynasız lenslerden daha ucuz. Mesela D750 Z6’ya göre ne kadar geride? Açıkçası video, titreşim azaltma ve dokunmatik ekran haricinde elle tutulur fazla avantajı yok Z6’nın. Tabi bunlar bazılarına göre faydalı da olabilir, ama büyük çoğunluk için çok da dert değil çünkü D750’nin de bazı avantajları var: AF-D lenslerle odaklayabilme, daha iyi sürekli odaklama özelliği, güzel optik bakaç (hem artı hem eksi). Algılayıcı hemen hemen aynı. Aradaki fiyat farkına kaliteli bir lens sığıyorsa D750’yi seçip uzun süre bunu kullanmak da mümkün.

MARKA DEĞİŞTİRMEK

Marka değiştirmek konusuna gelirsek… Sony’den önce dönem dönem Canon ve Nikon üstünlüğü ele geçirdi. Bir Canon gövdeler öne geçti bir Nikon. Yani tek bir markanın 100 yıllık üstünlüğü hiç olmadı. Bir marka özel bir gövde çıkarıyorsa birkaç sene içinde diğeri onu hemen yakaladı. Yani sadece ve sadece tek bir gövde daha iyi diye diğer markaya geçmeyin. Büyük ihtimalle kullandığınız marka da (gövde açısından) diğerini yakalayacaktır (Pentax’ın otomatik odaklaması haricinde!!!!). Bir süre Canon’un yüksek ISO performansı daha iyiydi, sonra Nikon D300/D3 serisiyle Canon’un yakaladı hatta D3’le geçti. Bir süre Canon’un 21MP’lik tam kare gövdeleri piksel sayısı olarak tepedeydi, A900 ve D3X geldi. D3 ve D3X’in dinamik aralıkları Canon’dan daha iyiydi, hatta bu bir süre devam etti. 5D Mark IV’te Canon büyük oranda bu sorunu halletti. Bu birdirbir oyunu gibi birşey: İşinde ciddi olan firma bir şekilde diğerini yakalıyor ve öne geçiyor, sonra diğeri öne geçiyor.

Tek bir gövdeye bakıp firma değiştirmeyin diyorum ben. Bu kadar dönmek bünyeye zarar:

Şu anda Nikon D500 hız, sağlamlık, güvenilirlik, fotoğraf kalitesi, video alanlarında toplamda en yüksek fiyata sahip APS-C gövde. Bundan önceki lider 7D II’ydi, ondan önceki 7D, ondan önceki D300. Bu böyle gider hep. Sen elindekinden maksimum verim almaya bak, sonra çitin diğer tarafındaki çimlerin ne kadar yeşil olduğuna bakarsın.

Ama şu durumda iş farklı: Bir sistemde lensler daha uygunsa, daha kaliteliyse, ya da sizin aradığınız lensler diğer firmadaysa iş farklı. Örneğin son 19mm TS-E lense kadar ultra-geniş açı tilt-shift lenslerde Canon en tepedeydi. Telefoto lenslerde de Canon uzun süre liderliğini sürdürdü (300mm ve üzeri egzotik lenslerde), Nikon adam gibi AF-S motorlu telefotoya geçince yavaş yavaş piyasaya yayılabildi. Canon, USM motorlu beyaz telefoto lensleri sayesinde özellikle sporla ilgilenen profesyoneller arasında uzun süre hemen hemen tek tercih oldu (Yaklaşık D3/D300’e  kadar). Bir örnek daha: Bel veya omuz ağrınız varsa gövdeden ziyade lenslerin boyut ve kütlelerine bakacaksınız. Bu durumda ya sabit lensli bir makine bakacaksınız (Sony RX10 IV, Panasonic FZ2000 vs..) ya da m43 sistemine bakacaksınız. Veya 1-2 lensle idare etmeyi öğreneceksiniz çünkü tam kare lensler aynasızlarda bile genelde büyük ve ağır.

Tüm bu dediklerime istisna: Sadece tek gövde ve 1-2 lens sahipleri. Bunlar ellerindekini rahatça elden çıkarabilir ve başka bir markaya geçebilir. Bu durumda olsanız bile kazanacağınız ve kaybedeceğiniz şeyleri iyi düşünün. Örneğin Pentax bir gövdeden diğer herhangi bir sisteme geçmek size daha iyi otomatik odaklama becerisi verecek ama belki de ergonomi, gövde sağlamlığı gibi konulardan feragat edeceksiniz. Veya Canon 7D II’den Sony A6500’e geçerken daha iyi dinamik aralık ve daha ufak boyut avantajınız olacak ama uygun fiyatlı ve dev gibi bir lens yelpazesi, sağlam ve güvenilir gövde ve düşük ışıkta daha iyi odaklamadan vazgeçeceksiniz.

Her seçiş bir vazgeçiştir:

İyi Parti 14 Kasım’da “asgari ücretliden vergi alınmasın, gelir seviyesi iyileştirilsin” dedi. AKP red oyu verdi MHP çekimser kaldı, bu yüzden bu teklif görüşülmedi bile. Bir asgari ücretli bunun gibi şeyleri bilip hala bunlara oy veriyorsa hiç ağlamasın çünkü bu artık kendi seçimi. Hala bunları seçiyorsan, bazı ahlaki şeylerden vazgeçiyorsun demektir.

ERTAN’IN SEÇİM KRİTERLERİ

Benim seçim kriterlerim çok basit aslında:

  1. Boyut ve kütle: Bu toplamda gövde ve lensler, yani sadece gövde değil. Uzun yıllar iki tam kare sistem kullandım (5D II + D700, 5D III + D800, 5D IV + D810) ve bu ikisiyle ilgili en büyük derdim yanımda taşıyamamak oldu. 5D II ve 100-400mm, D700 ve 24-70’i çantaya koyunca yarım saat sonra o çanta 100 kilo gibi hissediliyor. Arada inceleme yazdığımdan ve iki markada da farklı güzellikler olduğundan bir türlü hangisini satacağıma karar veremedim ama hem gövdeler hem lensler büyük ve ağır olduğundan istediğim zaman istediğim şeyleri yanımda taşıyamadım. Çok beylik bir laf ama doğru: En iyi makine yanında olandır. Aslında bence bu laf eksik, “en iyi sistem yanında olandır” olmalı.
  2. Ergonomi ve kullanım kolaylığı: Adam gibi ele oturan, mantıklı menü sistemi olan, tuşlara rahat basılabilen, bakacı düzgün gövde… Çok şey mi istiyorum?
  3. Objektifler: Odak mesafesi, keskinlik, diyafram aralığı, otomatik odaklama, renk bozulması, köşe kararması vs.. Sadece “en keskini bu abi” bana yetmiyor. Ek olarak uygun fiyatlı da olmalı. Leica APSH lensler ufak, keskin vs.. ama 3 lens alayım desem arabayı satmam lazım.
  4. Algılayıcı performansı: Bunun sonda olmasına şaşırdınız mı? Hiç şaşırmayın. 2018’de alacağınız bir makinedeki algılayıcı ile iyi fotoğraf çekemiyorsanız mesela sizdedir. Bana göre ilk 3 madde bundan çoook daha önemli.

M43 sistemi ilk 3’ünü rahat karşılıyor. 4. maddede biraz eksiği var ama onu da çoğu zaman kapatabiliyorum (geniş diyaframlı lensler, titreşim azaltma, biraz teknik bilgi vs..). Sony gövdeler 1 ve 4’ü karşılıyor ama 2 ve 3. madde konusunda pek rahat değilim. DSLR sistemleri genel olarak 2, 3 ve 4. maddeleri karşılıyor ama 1 numaralı ve en önemli maddede çuvallıyorlar (APSC gövdeler bile). Yeni Canikon aynasız tam kare sistemler de Sony gibiler biraz ama bunlar ek olarak 2 numarayı da sağlıyor.

Kendi seçim kriterlerime göre bence fotoğraf sistemleri arasındaki puanlamam:

Yukarıdakiler benim 2018 Kasım ayındaki duruma göre puanlamam. Sizinki farklı olabilir. En tepedekiler “ağırlık” puanları. Toplam puanlama için örneğin “boyut ve kütle” puanı “3” ise, onu 2 ile çarpıyorum. Dikkat ederseniz m43 sistemi zirvede ve onu EOS R takip ediyor. Neden m43 sistemi en tepede? Çünkü ilk 3 kategoride en yüksek puanları alıyor. Peki neden EOS R ikinci sırada? Çünkü elimde tonla Canon EF lens var ve bunları adaptörle kullanabilirim, bu yüzden Nikon aynasız objektif puanı 1 iken Canon’unki 3. Mesela neden Sony aynasız tam karede objektif puanı 3 değil? Çünkü Sony’de bana göre adaptörle lens kullanmak Canon’daki gibi performanslı değil ama Sony’nin objektif puanı Nikon’dan yüksek (hatırlayın: sizin elinizde Nikon objektifler varsa Canon’un puanı 1 Nikon’unki 3 olacak).

Sizin için neler yapıyorum baksana 🙂 Tablolar hazırlıyorum, örnekler veriyorum. Gerçi sizin için başka şeyler yapanlar da var:

“Amerika’da İngiltere’de okuyanlar ajan olup dönüyor” diyen adamın çocukları ve torunları Amerika’da İngiltere’de okudu veya okuyor hamdolsun…

KAĞIT KATLAMAK

Bir kağıdı en fazla kaç kere katlayabilirsiniz? Şu anda rekor 12 ama normal insanlar 6-8 arası katlayabiliyor (en fazla). A4 fotokopi kağıdı kalınlığında bir kağıdı 23 kere katlayabilirseniz kağıt 1 km yüksekliğinde oluyor. 30 defa katlarsanız uzaya çıkıyorsunuz (100km), 42 defa katlarsanız Ay’a gidiyorsunuz. 103 defa katlayabilirseniz bilinen uzayın en ucuna gidebiliyorsunuz, yani kağıt o kadar yüksek oluyor. Peki neden böyle? Çünkü buradaki üstel bir artış var. Standart bir kağıt 0,01cm diyelim. İlk katlamada 0,02cm olacak, sonrakinde 0,04 ve sonrakinde 0,08. Artışı gördünüz mü? 3 katlayışta kalınlık 8 katına çıktı. İlginç geldi bana. Yani matematikle düşününce mantıklı tabi ama insan “kağıt lan bu” deyiveriyor ilk başta 🙂 Soğan deposu baskınlarından kafanızı biraz kurtarın, böyle şeylere bakın 🙂

Peki enflasyonu dizginlemek için kaç soğan deposu basmak lazım?

Bağlantısını verdiğim haberden alıntı

28 comments for “Hangi tam kare sistemi seçmeli?

  1. İbrahim
    2018-11-27 at 6:24 pm

    Yine güzel bir yazı.
    Noktayı koydum 🙂
    Eline sağlık üstad.

  2. Ahmet
    2018-11-27 at 7:34 pm

    Üstad bazı yazılarında m 4/3, aps-c ve tam kare karşılaştırmaları yaptın. Sırf bunun üzerine bi yazı yazsan da bizi tam kare sevdasından vazgeçirsen 🙂 . Şu an ki kıramadığımız algı (ben dahil, belki de fiyatı yüzünden) tam kare alınca uçuşa geçiyorsun. Halbuki incelemelerinizde belirtmeseniz bir sürü kişi m 4/3 veya tam kare ile çekilen fotoğrafları ayırt edemezler. Şuan benim için fiyat, imaj, kalite olarak en optimum seçenek m 4/3 daha mantıklı geliyor.

    • ErtOzt
      2018-11-27 at 8:38 pm

      Sen iste yeter ki 🙂
      Tek başına sadece algılayıcılara bakarsan tam kare avantajlı duruyor tabi ama bu yazıda da anlatmaya çalıştığım gibi algılayıcıya gelene kadar 100 tane önemli konu var.
      Bu hafta izne çıkıyorum. Dediğin gibi bir yazı yazarım belki.

  3. Ömer
    2018-11-27 at 8:54 pm

    Pentax her konuda sonuncu çıkmış 🙁 Pentax yine treni kaçırıyor. Halbuki aynasız çok avantajlı olduğu bir alan, hem lens girişi değiştirmedi hem de mini mini çok kaliteli limited lenslere sahip. Adaptör kullanmadan yeni lens sistemi ile uğraşmadan girme avantajı var ama tam karede olduğu gibi 10-12 yıl bekleriz gibime geliyor 🙂
    Hangi tam kare sistemi seçmeli? Cevap; kullanımına alışık olduğu sevdiğin sistemi seçmeli 🙂

  4. 2018-11-28 at 5:15 am

    Ertan hocam,

    Öncelikle okunabilecek, tarafsız bloglar listene benim blogumu da eklediğin için teşekkür ederim. Senin gibi birisinden bunu duymak çok değerli benim için, samimi söylüyorum.

    M43 konusunda seninle tamamen aynı fikirdeyim.
    Yazıda bahsettiğin konular, genel-geçer kullanıcılar için çok doğru, haklısın.
    Ama bir de bu işin profesyoneli olmayan fakat büyük kaliteli baskılar almaya meraklı (benim gibi) fotoğraf gönüllüleri var. O zaman yukarıdaki dört maddenin dördü de önem kazanıyor.

    Nikon D850 gövde kullanıyorum, D610, D800, D810 gövdelerden sonra burdayım. Ağırlık ve hacim konusunda çok haklısın. Ben de o nedenle, senin inceleme yazılarını sıkça okuyarak Olympus OM-D EM-1 MII aldım 2 yıl önce. Hala büyük bir zevkle kullanıyorum, hep yanımda, işyerine giderken bile (yine senin bana önerdiğin) 12-40mm f/2.8 Pro objektifi takılı olarak çantamda duruyor. Hafta sonu evden çıksam mutlaka küçük sırt çantamdaki yeri hazır.

    Ama, büyük baskı merakım yüzünden, “İşte bu fotoğraf büyük baskıda süper olur” dediğim fotoğrafları D850 sistemimle (senin terimin) çekmeyi tercih ediyorum.

    D850 gövdemi bir Nikon aynasız ile değiştirir miyim? (Şimdilik) HAYIR!
    Özellikle Canikon aynasızların daha almaları gereken baya bir yolları var bence de. Bunu D850 gibi bir canavar gövde kullanıcısı olarak söylüyorum. Başka bir gövde kullanıyor olsaydım, D850’yi bilmeseydim böyle konuşamazdım belki.

    Peki, bütçe sıkıntım olmasaydı, D850’den vazgeçip Sony aynasız alır mıydım? Cevabım yine HAYIR!
    Çünkü hiç bir aynasız gövde, Sony dahil, Nikon D850 ve Olympus ekipmanlarımın verdiğini tek başına veremiyor şu an.

    Selamlar.

    • ErtOzt
      2018-11-28 at 7:11 am

      Abi zaten ne yaptığını bilene lafım olmaz 🙂

  5. Osman G.
    2018-11-28 at 6:00 am

    Bende Ertan beyin yazılarını okuya okuya önce Epl-3, sonra Epm-2, en son da Omd-Em10.m2 aldım üstüne de 3 lens (17mm f1.8, 60mm f2.8 ve Oly. 12-50), ile m43 sisteminin fanı oldum 🙂 Ki ara sıcaklarda ayrıyız ama fotoğraf tutkusu beni bu sitede tutuyor :)… Zaten son iki senede anladım ki öteki insan yoktur, az anlaşacağın ya da çok anlaşacağın insan vardır… tabi terörü sempatizanları hariç… Ertan beyle de baş başa kalsaydım, siyaset değil fotoğrafçılık konuşurdum, anlaşacağın konu da konuşmanın çekiciliği 🙂 ha siyaset/felsefe de konuşurduk ve eminim düzeyli ve seviyeli ve öğretici de olurdu… Bence bir şeyi tartışmanın amacı, empoze etmek değil, düşünceni/fikrini geliştirmektir… Ve bir sözde dediği gibi: İstediğinden nefret et ama istemediğine saygı duy!

    Yani bu siteyi okuya okuya m43 bir setim oldu… ama m43 öncesi önce 500d vardı; şimdide 750d bir gövdem 4-5’te lensim var… (35mm f2.8 makro, 24-105 f4 ii, 50mm stm, 11-16 f2.8 ve tabi 18-55 stm)… Şimdi kararım şu yönde, elimde m43 sistemi kalacak… Belki ilerde Olympus pro lenslere geçiş yaparım ya da daha iyi bir gövdeye… Ama m43 içinde yola devam edeceğim… Canon sistemimde ise uzun süre önce ff bir gövde almak yönünde adımlar atmaya başladım, yukarıdaki bazı lensleri hesaplı olduğundan yatırım amacı ile aldım ama 24-105 f4 ii lensimi Güner Gülyeşil’in tavsiyesi ile aldım, yani manzara için en ideal Canon ff lenslerden biri olduğunu belirtmişti daha önce ve yazışmalarımızda da %80 bu lens takılı bende dedi (Tabi mark4 ile :)) Soruma gelirsek, Canon ff gövdelerden en az hangisi alınır, yani hangi gövdenin altına bakmayayım? Yoksa, Canon sistemimi satıp, yepyeni bir sistemin sahiline mi geçeyim?

    • ErtOzt
      2018-11-28 at 7:10 am

      FF ne, gavurca mı 🙂 Türkçe’ye dikkat lütfen.
      Tam çerçeve gövde için en az 6D veya 5D III öneririm. O Tokina 11-16mm lensi de 15-16mm’de kullanabilirsin hatta…

      • Osman G.
        2018-11-28 at 8:54 am

        O kadar özenli yazıp, tekrar tekrar düzeltme/ekleme yapmıştım… Ama FF ifadesi normal(!) geldiğinden fark etmemişim… Bundan sonra “tam kare”… 🙂 Kim bilir, belki yakında “tam kare” bir gövde aldım cümlesi de kurarım… 🙂 Ve teşekkürler ve saygılar…

        • ErtOzt
          2018-11-28 at 12:17 pm

          Yavaş yavaş düzelteceğiz 🙂
          Aslında tam kare mi tam çerçeve mi karar veremiyorum ama ikisi de FF’den iyi. Gavurca yerine Türkçe konuşmak daha iyi güzel 🙂

          • mert
            2018-12-01 at 10:32 am

            ”Tam Kare” kulağı daha az tırmalıyor Ertan hocam.

  6. Oktay PAR
    2018-11-28 at 9:49 am

    Sn. ErtOzt,
    Hobi olarak fotoğrafçılık bu kadar ciddi yapılabiliyor demek ki. Yazılarınızı merakla bekliyor ve büyük bir zevkle okuyorum.
    Benim Sony a7 II gövde ve Sony24-70 f4, <sony 85 1.8 objektifim var. Bunlara ek : evde de kullanabileceğim samyang 35 2.8 veya Sony 50 1.8 arasında kaldım(açı farkı gözetmeksizin). Acaba hangisi daha verimli olur ? Tşk ederim.
    Saygılarımla.
    Av. Oktay PAR

    • ErtOzt
      2018-11-28 at 12:16 pm

      Teşekkürler 🙂
      Ben Samyang’ı beğendim açıkçası. 35mm evde de faydalı olur, bazen 50mm dar kalabiliyor. Samyang’ı rahatça f2.8’de bile kullanabilirsiniz.

  7. mert
    2018-11-29 at 9:17 am

    Ertan hocam merhaba.

    İzninizle iki sorum olacak.

    1. Birincisi Sony RX1R hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

    2. Lense yatırım önemli siz de malum lensleriniz ile evlenin diyorsunuz, bu sebeble Sony aynasız tam kare gövdelerde ‘katolik nikahı’ kıyacağınız tek lens ve imam nikahı kılacağınız ‘olmazsa olmaz üç lensiniz’ ne olurdu? 🙂

    Lens için gerekirse bağrımıza taş basar, Sony RRR Mark 8 almayız. A7,A7 İİ vs takılırız.

    Manuel netleme otomatik netleme farketmez . Odak uzaklığı vs. siz karar verin. Para mı? Aman canım o da önemli değil.

    Selamlar.

    • ErtOzt
      2018-11-29 at 12:47 pm

      1) RX1R ufak iyi bir alet. Otomatik odaklaması düşük ışıkta kötü, elektronik bakacı yok, pil ömrü az, lensi çok iyi, algılayıcı A7’deki 24MP’lik tam çerçeve algılayıcının AA filtresiz hali. Ben almazdım açıkçası.
      2) Sony’de tek lens olacaksa 24-105mm G OSS, 3 lens olacaksa ve bütçe sınırı yoksa klasik 16-35 24-70 70-200 f2.8 serisi.

      • Cemil BARMANBEK
        2018-11-30 at 6:20 am

        Merhabalar,
        Şu anda Sony A7ii ve Tamron 28-75 f2.8 kullanıyorum, Hızlı,Sessiz,Doğru odaklama, Güzel renkler ve sony lenslere göre biraz daha fazla yaklaşabilmek (macro değil ama günlük kullanımda yeterli) bu lensi önerebilriim. 2.8 olmasıda bir avantaj bence. Sizin kadar uzman değilim ama keskinlikte fena değil.
        Günlük yanımda taşıyabilmek içinde Canon M50 ve 18-150 kullanıyorum boyut olarak ideal ve genel olarak çok memnunum.

  8. Oktay PAR
    2018-12-01 at 9:26 am

    Sn. ErtOzt,
    İyi tatiller dilerim. Sony 24-70 f4 objektifi tutmadığınızı biliyorum. Lakin ; bu objektifi. Sony A7 II için Tamron 28-70 2.8 ile değiştirmeye değer mi ?
    Bana verdiğiniz cevaba da çok tşk ederim.
    Saygılarımla.
    Av. Oktay PAR

    • ErtOzt
      2018-12-01 at 10:07 am

      Bence değer. 24-70mm biraz daha geniş ve daha ufak ama Tamron çerçevenin genelinde daha başarılı ve f2.8 avantajı var. Fiyatlar da benziyorsa öneririm.

  9. İbrahim
    2018-12-01 at 10:15 am

    Ertan bey ;
    Selamlar ve iyi tatiller.

    Canon 6 D Mark2 ve Olympus OMD M1 Mark2 makinalarını oldukça beğeniyorum.
    Evet tam çerçeve ve m43 sistem karşılaştırması.
    Elimde hali hazırda hiç bir lens ve makinem yok.
    İki makina içinde yazılarınızı 2-3 tekrar yaptım 🙂 ancak net bir sonuca ulaşamadım.

    Yorumlarınızı ve diğer arkadaşların yorumlarını merakla bekliyorum.
    Teşekkür ederim 🍀🍀🍀

    • mert
      2018-12-01 at 11:06 am

      İbrahim Bey merhaba; Sorunuzun direkt muhattabı olmamakla birlikte, Ertan Bey gibi profesyonel birisinin gözünden değilde( ki Ertan Bey’in sitede dünya kadar cevabı var.) benim gibi amatör birisinin gözünden yaşadıklarımı özetleyeyim. Anlatacaklarım belki karar vermenize yardımcı olur.

      1. Anladığım kadarı ile hobi amaçlı ilgileneceksiniz. Dolayısı ile çoook derinlere inmeye gerek yok.

      2. Kafanızdaki sistemlerin makinelerini ve lenslerini elinize alın, dokunun, gözünüzle lensleri inceleyin. Hangisi sistemin ürünleri size keyif veriyor ya da verdikleri hissiyat sizi mutlu ediyor. İnanın bu madde çok önemli. Kimi kullanıcılar Sony ruhsuz abi diye bırakıyorlar.

      3. Çekim amaçlarınız doğrultusunda lenslerinizi belirleyin. Unutmayın genelde gövdeler satılır lensler baki kalır. Genelde iyi lens eşittir iyi para ve iyi fotoğraf demek.

      SEÇİM AŞAMASI

      Para ve kullanacağınız sistemin ağırlığı problem değilse, istediğiniz tam kare sistemi alın. Emin olun iyi bir lens ile hemen hemen tüm gövdelerde iyi sonuçlar alırsınız.

      Gear Addict Syndrome (çevirisi bu değil ama ”Sürekli Ekipman Toplayan Ruh Hastaları 🙂 diye çevireyim ” var ise muhtemelen para da var. Yine istediğiniz sistemi alın.

      Amma abi bastığımda

      1. Şak diye çeksin.

      2. Tam kare sistemlere göre, özellikle de ikinci elde yarı hatta üçte bir fiyata lens gövde alayım.

      3. Hafif olsun baba diyorsan.

      Gideceğin yol m43 sistemdir. Net.

      Tam kareye göre handikapları yok mu her sistemin eksileri artıları olduğu gibi m43’ün de var elbette. Ama emin ol aldığın sonuçlar seni mutlu edecektir.

      Ben de arada bir gaza geliyorum. Sony vs, sonra kahvemi içip sakinleşiyorum.

      Em1 m2 gövde, 12-40 ve 40-150 zoom lenslerim. 15mm ve 45 mm prime lenslerim var. Hepside harika lensler. Diğer herhangi bir tam kare sistemde şu anda bunların eşleniğini karşılayacak, bütçem ve kas kuvvetim mevcut değil. 🙂

      Dediğim gibi iki katı para ve iki katı ağırlık sorun değilse istediğin sisteme git. Aksi halde m43 şiddetle tavsiye ederim. Selamlar.

  10. mert
    2018-12-01 at 11:08 am

    Yazım ve imla hatalı olmuş kusura bakmayın.

  11. Ersoy
    2018-12-05 at 4:48 pm

    Ertan bey merhaba,
    Sony kullanım deneyimlerinize dayanarak, aşağıdaki seçeneklerden fiyat fayda odaklı fikirlerinizi belirtirseniz sevinirim.
    3500tl ile Sony a6000+18-105’mi yada 5500tl ile Sony a7 ll+28-70’mi? Hız ile işim yok.Önceliğim fotoğraf kalitesi,tutarlı netleme ve taşınabilirililik.Elimde her iki gövdede kullanabileceğim Zeis 35-f2.8 var ve 35mm açısını seviyorum.
    Geçmiş Sony a7 ve a7r deneyimlerime dayanarak, gönlüm a7r ll’den yana ama 28-70 dışındaki zoom lensleri beni zorlar.

    • ErtOzt
      2018-12-05 at 5:26 pm

      Sadece A7R II alıp 35mm ile kullansan mesela? Ya da ucuz bir Sony APSC lens alıp A7R II ile APSC modunda kullan?
      A6000’i önermiyorum ben. Birçok sebebi var.
      A7II fena bir gövde değil de 28-70mm kötü. 3 kopya denedim hiçbirini sevmedim.
      Ya da sadece A7II ve 35mm de olur. Belki ileride bir de Sony 85mm f1.8 alırsın.

  12. Ersoy
    2018-12-06 at 7:25 am

    Cevap ve önerileriniz için teşekkür ederim,
    ilk önerinizi bende çok düşünüyorum. Üstelik a7r’i 35 2.8 ile almış ve aylarca severek kullanmıştım. Bakalım Türkiye’deyken neler olacak artık.

  13. salih
    2018-12-12 at 8:45 am

    Merhabalar hocam,
    Yazıyı ve yorumları okudum, defalarca araştırdım ve elime alıp kullandım tam kare ve m43 sistemi.
    Bir türlü vazgeçemedim m43’den 🙂
    En basit örnek lens söküp-takmayı hiç sevmeyen biri olarak, ucuz bir şekilde 2. hatta 3. gövdeyi taşıyabiliyorum.

    Not: Sizin türkçe konuşun yoksa cevap bile vermem diye diye benide bu hastalığa soktunuz, teşekkür ederim 🙂
    Arkadaşlarla muhabbetimizde onlara ” full frame ne” 🙂 ” body ne” hatta ” tripod ne” diye sora sora onlarıda alıştırıyorum 🙂
    Saygılarımla.

    • ErtOzt
      2018-12-12 at 8:50 am

      Salih gene yanlış yazmışsın ama 🙁 Not kısmına baksana.
      Ama iyi yapıyorsun. Türkçe önemli. Elin gavuru kendi diline boşuna özen göstermiyor.

  14. Mustafa Edremitlioğlu
    2018-12-13 at 7:07 am

    Ertan Bey merhaba,
    Yazılarınızı gerçekten büyük bir zevkle ve yararlanarak okuyorum. Şu ana dek bana çok katkısı oldu. Elimde Canon 70D gövde ve buna uygun bazı lensler var. Çektiğim fotoğraflardan memnunum. Bu sistemle kendi sınırlarım içinde her şeyi yapabiliyorum. Fakat makinenin büyüklüğü ve ağırlığı benim için önemli bir sorun. Bu nedenle m43 sisteme geçme düşüncem var. Olympus OMD M1 Mark II, OMD M5 Mark II ve OMD M10 Mark III arasında önemli fiyat farkı var. Bu üçü arasında temele farklar nelerdir? Bütçe sıkıntım yok ama çok belirgin farklar yaşamayacaksam gövde için 3 kat fazla para vermek istemem. Hangi gövdeyi alırsam alayım üstüne12-40 mmPRO lens takmayı düşünüyorum. Değerlendirmenizi buna göre yaparak bana bir öneride bulunabilir misiniz? Hatta bu üç gövde için bir karşılaştırma yazısı harika olurdu.
    Çok teşekkür ederim. Selam ve sevgiyle.

    • ErtOzt
      2018-12-13 at 8:27 am

      Açıkçası bugün olsa bu üçü arasından EM5 II’yi düşünmezdim. O da çok iyi ama fiyat farkı önemli tabi.
      EM1 II içlerinde en hızlı ve en sağlamı, sürekli otomatik odaklaması da çok daha iyi. Ayrıca algılayıcısı diğer ikisinden 1 durağa kadar daha başarılı ve titreşim azaltması piyasadaki en iyi alet.
      EM10 III ufak, hafif, 4K videosu var ve 5 akslı titreşim azaltmalı (diğer ikisi gibi), ve fiyatı bayağı iyi (diğer ikisine göre).
      En iyisi olsun diyorsanız EM1 II, biraz para kalsın diyorsanız EM10 III de sizi üzmez.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.